Search for a command to run...
Dato
24. september 2025
Principiel sag
Nej
Forsikringstype
Auto
Afgørelse
Selskab medhold
Firma navn
Eir Försäkring v/EasySure
Dokument
Relaterede love
Denne sag omhandler klagerens krav om erstatning for følgeskader på sin bil, efter at forsikringsselskabets vejhjælpsleverandør i første omgang afviste bugsering på trods af bilens driftsstop og nødprogram.
Den 18. marts 2025 oplevede klagerens bil driftsstop (overophedning og nødprogram) under motorvejskørsel på grund af en defekt vandpumpe. Klageren kørte bilen fra motorvejen og parkerede den ved et værksted i [by 1] – som han anser for et midlertidigt opholdssted – og rekvirerede vejhjælp til bugsering til sin faste mekaniker i [by 5].
En redder fra [Vejhjælp] ankom den 19. marts og undersøgte bilen. Redderen afviste bugsering efter en kort test, idet han ikke fandt nogen fejlkoder på testeren, kølervæskeniveauet var maks., og bilen ikke udviste umiddelbare fejl under start. Sagen blev afsluttet som en 'nødreparation'.
I den efterfølgende telefonsamtale fastholdt vejhjælpen, at bilen kunne køre videre. De gjorde samtidig opmærksom på, at bugsering mellem værksteder (hvor bilen stod) ikke var dækket, jf. betingelserne pkt. 22.
Dagen efter forsøgte klagerens familiemedlem at køre bilen. Den gik igen i nødprogram efter 5-10 minutters kørsel. Familiemedlemmet kørte ca. 15 km videre i nødsporet til en afkørsel. Klageren kontaktede herefter [Vejhjælp] igen, og bilen blev bugseret til værkstedet i [by 5].
En værkstedsudtalelse bekræftede, at den defekte vandpumpe var årsag til driftsstoppet, og at:
Fortsat kørsel i bilen skønnes uforsvarlig. Det er ligeledes vores vurdering, at skaderne kunne have været begrænset væsentligt, hvis bilen var blevet bugseret ved første hændelse.
Den samlede værkstedsregning var DKK 15.755,19.
| Part | Påstand / Argument |
|---|---|
| Selskabet hæfter for underleverandørens (vejhjælpens) åbenlyse fejlskøn, som skabte følgeskader. Klageren overholdt sin tabsbegrænsningspligt, da han handlede efter vejhjælpens anvisning. Kræver 50% dækning (DKK 7.877,50). |
| Selskabet | Bugsering den 19/3 var undtaget dækning, da bilen holdt på et værksted. Redderens vurdering var forsvarlig, da han ikke fandt fejl. Klagerens familiemedlem tilsidesatte sin tabsbegrænsningspligt ved grov uagtsomhed ved at køre 5-10 minutter i nødprogram den 20/3. Eventuelt ansvar skal begrænses til påviselige følgeskader (ikke den oprindelige mekaniske fejl). |
Klageren får ikke medhold.
Nævnet bemærker indledningsvist, at det påhviler klageren at bevise, at selskabet – eller nogen selskabet er ansvarlige for – har handlet ansvarspådragende.
Nævnet fandt, at klageren ikke havde bevist, at vejhjælpen havde begået en ansvarspådragende fejl i forbindelse med assistancen den 19. marts 2025, der kunne begrunde, at selskabet er erstatningsansvarligt for eventuelle følgeskader som følge af familiemedlemmets videre kørsel den 20. marts 2025. Selskabets afgørelse kunne derfor ikke kritiseres. Denne konklusion bygger på flere faktorer:
Selskabet kunne således ikke pålægges erstatningsansvar på erstatningsretligt grundlag, hverken ud fra et generelt erstatningsansvar eller den af selskabet nævnte bestemmelse i Erstatningsansvarsloven § 19, stk. 2, nr. 1 (om grov uagtsomhed). Da klagerens krav bygger på, at redderen har handlet ansvarspådragende, og dette ikke er bevist, blev de øvrige argumenter om klagerens tabsbegrænsningspligt, jf. Forsikringsaftaleloven § 52, irrelevante for afgørelsen.

Kursus afholdes:
21. - 22. oktober i Hvidovre
23. - 24. oktober i Vejle
Lignende afgørelser

Ankenævnet for Forsikring
Denne sag omhandler en tvist mellem en forsikringstager og Tryg Forsikring A/S vedrørende dækning af motorskade på en bil, der ops...

Ankenævnet for Forsikring
Denne sag omhandler en klage fra en forsikringstager med en vejhjælpsforsikring hos Alpha Insurance A/S. Klageren ønskede dækning ...

Ankenævnet for Forsikring
Klageren havde en bilforsikring med vejhjælpsdækning hos LB Forsikring A/S, men ingen kaskoforsikring. Under en ferie i udlandet f...