Search for a command to run...
Dato
24. september 2025
Principiel sag
Nej
Forsikringstype
Arbejdsmarkedsp
Afgørelse
Selskab medhold
Firma navn
Pension Danmark
Dokument
Relaterede love
Denne sag vedrører en klagers ønske om genåbning af sine forsikringer under en arbejdsmarkedspensionsordning, som bortfaldt efter bidragsophør og manglende rettidig accept af et tilbud om forlængelse. Sagen centrerer sig om selskabets kommunikationsmetode (digital post) og klagerens ansvar for at holde sig orienteret.
Klageren var medlem af PensionDanmark og omfattet af forsikringer under ordningen. Pensionsbidragsindbetalingen stoppede den 30. november 2023. Som følge af ophøret fortsatte forsikringerne midlertidigt i 12 måneder (bidragsfri dækning), hvilket klageren blev oplyst om i et brev dateret 29. februar 2024.
Den 1. januar 2025 sendte selskabet et brev til klageren via Mit.dk, hvori de oplyste, at forsikringerne ville stoppe den 1. marts 2025. Brevet indeholdt et tilbud om at forlænge forsikringerne i op til fire år, men krævede accept senest den 24. februar 2025.
Da klageren ikke reagerede på tilbuddet inden fristens udløb, bortfaldt forsikringerne pr. 1. marts 2025.
Klageren hævder, at hun aldrig modtog brevet fra januar 2025. Hun anførte, at hun i maj 2024 mundtligt havde aftalt med en medarbejder, at forsikringerne skulle forlænges. Desuden oplyste klageren, at hun kun brugte e-Boks og ikke var bekendt med, at selskabet sendte post til Mit.dk.
Selskabet påpegede, at de allerede den 18. december 2022 havde varslet klageren om skiftet fra e-Boks til Mit.dk med effekt fra marts 2023:
"Fra 15. december 2022 sender vi alle breve til dig i den digitale postkasse mit.dk. Det betyder, at du skal tjekke dine breve fra os i mit.dk i stedet for i e-Boks."
Klageren klagede over selskabets afvisning og ønskede konkret, at forsikringerne skulle genåbnes. Selskabet fastholdt afslaget, da klageren ikke havde reageret rettidigt på det skriftlige tilbud, og at det var klagerens eget ansvar, at hun kun læste e-Boks, på trods af modtaget varsling om platformsskifte.
Klageren får ikke medhold i klagen over PensionDanmark.
Ankenævnet fandt, at selskabet på tilstrækkelig vis har opfyldt sin informationspligt over for klageren.
Nævnet lagde vægt på, at selskabet allerede den 18. december 2022 havde varslet klageren om, at al medlemskommunikation fra den 15. december 2022 ville overgå til Mit.dk, med en overgangsperiode indtil marts 2023. Da klageren havde modtaget denne varsling, måtte det lægges til grund, at klageren også havde modtaget de senere breve af 1. januar 2025 og 1. marts 2025 i sin digitale postkasse på Mit.dk. Det er derved klagerens eget ansvar, at hun ikke har læst sin digitale post, hvilket resulterede i, at svarfristen blev overskredet.
Nævnet bemærkede, at i henhold til selskabets forsikringsbetingelser § 7, stk. 4, var det klagerens ansvar at vælge at forlænge forsikringerne efter udløbet af den automatiske 12-måneders dækningsperiode. Selskabet havde tydeligt informeret om fristen (24. februar 2025) i brevet af 1. januar 2025. Klageren kontaktede først selskabet den 7. maj 2025, langt efter svarfristens udløb.
Derudover fandt nævnet, at klageren ikke havde fremlagt bevis for, at hun telefonisk i maj 2024 havde indgået en bindende aftale med selskabet om forlængelse af forsikringerne i fire år. Da klageren ikke rettidigt havde forlænget forsikringerne via pension.dk som anført i tilbuddet, havde nævnet ikke grundlag for at pålægge selskabet at genåbne de ophørte forsikringer.
Nævnet konkluderede, at selskabet havde fulgt sine forpligtelser i forbindelse med opsigelse og tilbud om forlængelse.

Kursus afholdes:
1. oktober Hvidovre
6. oktober Vejle
8. december Aalborg
Lønmodtagerforhold - Indeholdelsespligt – Afstemnings...
Læs mereLignende afgørelser

Ankenævnet for Forsikring
Forsikringstageren havde via sin arbejdsgiver en pensionsordning i PensionDanmark. Klageren er utilfreds med, at selskabet har afv...

Ankenævnet for Forsikring
Klageren havde en firmapensionsordning i PFA Pension. Klageren klager over, at PFA Pension sendte et brev til hendes e-Boks den 5....

Ankenævnet for Forsikring
Sagen drejer sig om en forsikringstager, der har haft en pensionsordning med dækning ved tab af erhvervsevne hos PensionDanmark. K...