Search for a command to run...
Dato
24. juni 2025
Hoved Emner
Motor - Registrerings- og vejbenyttelsesafgift
Eksterne links
Læs hele sagenUnder Emner
Mandskabsvogn, Registreringsafgift, Privat kørsel, Afgiftsfritagelse, Erhvervsmæssig kørsel, Barnesæde, Kørsel mellem hjem og arbejde
Relaterede love
Sagen omhandler en virksomhed, der blev opkrævet 116.869 kr. i registreringsafgift for en mandskabsvogn. Køretøjet var oprindeligt afgiftsfritaget i henhold til Registreringsafgiftslovens § 2, stk. 1, nr. 9, men Motorstyrelsen fandt, at betingelserne for fritagelsen var brudt.
Under en kontrol blev en medarbejder stoppet i mandskabsvognen. Medarbejderen oplyste, at han dagligt kørte i bilen mellem sin private bopæl og den aktuelle arbejdsplads. I køretøjet blev der fundet et barnesæde, som ikke tilhørte virksomheden. Virksomheden argumenterede for, at kørslen var erhvervsmæssig, da medarbejderen havde skiftende arbejdspladser, stod til rådighed døgnet rundt, og opbevarede materialer og maskiner på sin bopæl.
Motorstyrelsen lagde afgørende vægt på, at kørslen ikke opfyldte betingelserne for at blive anset som erhvervsmæssig. Dette blev begrundet med en analyse af afstandene:
| Rute | Afstand | Bemærkninger |
|---|---|---|
| Virksomhed til arbejdsplads | 31,8 km | Den erhvervsmæssige rute |
| Medarbejders bopæl til arbejdsplads | 81,8 km | Den faktiske rute |
| Omvej forbi virksomheden | 4,4 km |
| Minimal omvej for medarbejderen |
Da afstanden fra virksomhedens adresse til arbejdspladsen var væsentligt kortere end fra medarbejderens bopæl, og da en tur forbi virksomheden kun udgjorde en lille omvej, blev kørslen anset for privat. Fundet af barnesædet understøttede yderligere konklusionen om privat anvendelse. Virksomhedens øvrige argumenter om vagtordning og opbevaring af materialer blev ikke tillagt afgørende betydning, da alle betingelser for erhvervsmæssig kørsel mellem hjem og arbejde skulle være opfyldt.
Landsskatteretten stadfæstede Motorstyrelsens afgørelse.
Retten fastslog, at kørslen i mandskabsvognen mellem medarbejderens private bopæl og arbejdspladsen den 2. november 2023 ikke var erhvervsmæssigt begrundet. Afgørelsen er baseret på en samlet, konkret vurdering af sagens omstændigheder.
Landsskatteretten lagde vægt på følgende punkter:
På baggrund af disse forhold konkluderede Landsskatteretten, at køretøjet blev anvendt i strid med betingelserne i Registreringsafgiftslovens § 2, stk. 1, nr. 9. Som følge heraf bortfaldt afgiftsfritagelsen, og der indtrådte pligt til at betale fuld registreringsafgift, jf. Registreringsafgiftslovens § 2, stk. 3. Virksomheden hæftede for afgiften som registreret ejer, jf. Registreringsafgiftslovens § 20, stk. 1, og var desuden forpligtet til at omregistrere køretøjet til privat anvendelse i henhold til Registreringsbekendtgørelsens § 65.

Kursus afholdes:
1. oktober Hvidovre
6. oktober Vejle
8. december Aalborg
Lønmodtagerforhold - Indeholdelsespligt – Afstemnings...
Læs mereLignende afgørelser

Landsskatteretten
Sagen omhandlede et bindende svar vedrørende fastsættelse af registreringsafgift på mandskabsvogne, specifikt om kørsel med opsaml...

Landsskatteretten
Sagen omhandler spørgsmålet om, hvorvidt en mandskabsvogn, der er fritaget for registreringsafgift, er blevet anvendt i strid med ...

Landsskatteretten
Sagen omhandlede SKATs fastsættelse af foreløbig registreringsafgift på to af selskabets mandskabsvogne, med reg. nr. [reg.nr.1] o...