Search for a command to run...
Dato
1. april 2025
Hoved Emner
Selskabsbeskatning
Eksterne links
Læs hele sagenUnder Emner
Fri bil, Splitleasing, Deleleasing, Kørselsregnskab, Hovedanpartshaver, Erhvervsmæssig kørsel, 60-dages-reglen, Rådighedsbeskatning
Sagen omhandler et selskab, der blev pålagt at indberette værdi af fri bil for selskabets hovedanpartshaver. Selskabet og hovedanpartshaveren havde indgået en splitleasing-aftale for en Mercedes-Benz AMG, hvor fordelingen af kørsel var aftalt til 90% erhvervsmæssig og 10% privat. Skattestyrelsen tilsidesatte aftalen, da det fremlagte kørselsregnskab blev anset for mangelfuldt og ukorrekt.
Kernen i sagen var validiteten af det førte kørselsregnskab. Skattestyrelsen og efterfølgende Landsskatteretten fandt flere afgørende fejl:
Da kørselsregnskabet ikke kunne dokumentere den faktiske fordeling mellem privat og erhvervsmæssig kørsel, var betingelserne for at anerkende splitleasing-aftalen ikke opfyldt. Hovedanpartshaveren blev derfor anset for at have haft bilen til rådighed for privat benyttelse og skulle beskattes heraf i henhold til Ligningsloven § 16, stk. 4. Landsskatteretten stadfæstede Skattestyrelsens afgørelse om at pålægge selskabet at indberette yderligere 43.428 kr. for værdi af fri bil.
Landsskatteretten fastslår, at en grundlæggende forudsætning for at anerkende en splitleasing-aftale skattemæssigt er, at kørselsregnskabet nøje og korrekt adskiller erhvervsmæssig og privat kørsel. Dette sikrer, at selskabet ikke betaler for hovedanpartshaverens private kørsel.
Retten lagde til grund, at hovedanpartshaveren havde registreret 17 kørsler mellem sin private bopæl og selskabets faste adresse som erhvervsmæssige. Hovedanpartshaveren begrundede dette med, at han afholdt møder med kunder og leverandører i hjemmet under corona-pandemien.
Landsskatteretten fandt, at afgrænsningen mellem privat og erhvervsmæssig kørsel følger reglerne i . Ifølge fast praksis, herunder og , anses en skatteyders private bopæl ikke for et arbejdssted i lovens forstand. Kørsel mellem den faste arbejdsplads og hjemmet er derfor privat kørsel. Dette gælder, uanset om der afholdes møder på bopælen. De 17 kørsler var således fejlagtigt registreret som erhvervsmæssige.
Retten bemærkede desuden, at hovedanpartshaveren havde kørt mellem hjem og arbejde på 42 dage i den korte periode fra 27. oktober til 31. december 2020. Dette indikerer, at 60-dages-reglen i Ligningsloven § 9 B, stk. 1, litra a var overskredet, hvilket yderligere klassificerer kørslen som privat.
Landsskatteretten fandt, at det oprindeligt fremlagte kørselsregnskab var mangelfuldt, da det for de fleste erhvervsmæssige kørsler ikke angav det specifikke erhvervsmæssige formål, som krævet i bekendtgørelse nr. 173 af 13. marts 2000. Det efterfølgende korrigerede kørselsregnskab blev anset for en efterrationalisering og tillagdes ikke bevismæssig værdi, jf. principperne i SKM2005.138.HR.
Da kørselsregnskabet var behæftet med væsentlige fejl og mangler, kunne det ikke danne grundlag for en korrekt fordeling af leasingudgifterne. Betingelserne for splitleasing var dermed ikke opfyldt. Hovedanpartshaveren skulle derfor beskattes af rådigheden over fri bil efter Ligningsloven § 16, stk. 4. Landsskatteretten stadfæstede derfor Skattestyrelsens afgørelse.

Kursus afholdes:
1. oktober Hvidovre
6. oktober Vejle
8. december Aalborg
Lønmodtagerforhold - Indeholdelsespligt – Afstemnings...
Læs mereLignende afgørelser

Landsskatteretten
Sagen omhandler en hovedanpartshaver og direktør, der blev beskattet af fri bil i indkomstårene 2014-2017 som følge af splitleasin...

Landsskatteretten
Sagen omhandler et selskab, der havde indgået en splitleasingaftale for en Porsche Cayenne til selskabets hovedanpartshaver. Aftal...