Search for a command to run...
Dato
29. april 2025
Hoved Emner
Processuelle bestemmelser
Eksterne links
Læs hele sagenUnder Emner
Ekstraordinær genoptagelse, Skattepligtsophør, Fraflytning, Særlige omstændigheder, Bevisbyrde, Reaktionsfrist
Sagen omhandler en klage over Skattestyrelsens afslag på ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelserne for 2017 og 2018. Klageren var flyttet fra Danmark til Polen i april 2017, men havde ikke meddelt dette til Skattestyrelsen, da han fejlagtigt antog, at hans tidligere arbejdsgiver ville håndtere afmeldingen fra det danske skattesystem. Som følge heraf blev han fortsat anset for fuldt skattepligtig i Danmark.
Klageren anmodede i november 2022 om ekstraordinær genoptagelse for at få sin skattepligtsstatus ændret med tilbagevirkende kraft. Skattestyrelsen afviste anmodningen med henvisning til, at fristerne var overskredet, og at der ikke forelå "særlige omstændigheder" som krævet i Skatteforvaltningsloven § 27, stk. 1, nr. 8, da klageren selv bar ansvaret for at meddele sin fraflytning.
Sagen drejer sig om, hvorvidt klageren var berettiget til ekstraordinær genoptagelse af sine skatteansættelser for 2017 og 2018 med henblik på at få ændret sin skattepligtsstatus efter fraflytning fra Danmark.
Fristen for ordinær genoptagelse af skatteansættelsen for 2018 udløb den 1. maj 2022, jf. Skatteforvaltningsloven § 26, stk. 2. Da klagerens anmodning blev fremsat den 21. november 2022, var fristen overskredet for begge indkomstår. Genoptagelse kunne derfor kun ske, hvis betingelserne for ekstraordinær genoptagelse i Skatteforvaltningsloven § 27 var opfyldt.
Efter Skatteforvaltningsloven § 27, stk. 1, nr. 8 kan genoptagelse tillades, hvis der foreligger "særlige omstændigheder". Dette er en snæver undtagelsesbestemmelse, der typisk anvendes ved myndighedsfejl eller åbenbart urimelige skøn.
Landsskatteretten fandt, at betingelserne for ekstraordinær genoptagelse ikke var opfyldt. Retten lagde vægt på følgende punkter:
Klagerens ansvar: Klageren havde ikke selv henvendt sig til Skattestyrelsen for at meddele sin fraflytning og anmode om ophør af sin skattepligt, som det er påkrævet efter gældende regler, herunder Bekendtgørelse om visse ligningslovsregler m.v. § 10, stk. 1. Bevisbyrden for, at den fulde skattepligt til Danmark er ophørt, påhviler klageren.
Ingen myndighedsfejl: Da Skattestyrelsen ikke havde modtaget oplysninger om fraflytningen, havde styrelsen ikke haft grundlag for at foretage en sagsbehandling vedrørende klagerens skattepligtsforhold. Det var derfor ikke en fejl fra myndighedernes side at udsende årsopgørelser, der fastholdt den fulde skattepligt.
Henvisning til Højesteret: Landsskatteretten henviste til Højesterets dom i SKM2024.148.HR, som fastslår, at det ikke er en fejl fra skattemyndighedernes side at udsende en årsopgørelse baseret på de registrerede oplysninger, når en borger ikke har tilvejebragt grundlag for, at myndighederne kunne vurdere, om fraflytning medførte skattepligtsophør.
Reaktionsfrist: Retten bemærkede desuden, at klageren burde have reageret, da han modtog sine årsopgørelser for 2017 og 2018, hvoraf hans skattepligt fremgik. Anmodningen om genoptagelse var fremsat længe efter 6-månedersfristen i Skatteforvaltningsloven § 27, stk. 2.
På denne baggrund stadfæstede Landsskatteretten Skattestyrelsens afgørelse om at afvise anmodningen om ekstraordinær genoptagelse.

Kursus afholdes:
1. oktober Hvidovre
6. oktober Vejle
8. december Aalborg
Lønmodtagerforhold - Indeholdelsespligt – Afstemnings...
Læs mereLignende afgørelser

Landsskatteretten
Sagen omhandler en klagers anmodning om ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelsen for indkomstårene 2007-2017. Klageren, der...

Landsskatteretten
Sagen omhandler en klagers anmodning om ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelserne for indkomstårene 2012-2014 med henblik ...

Landsskatteretten
Sagen omhandler en klager, der i 2007 flyttede fra Danmark til USA, men undlod at meddele dette til de danske skattemyndigheder. S...