Search for a command to run...
Dato
26. maj 2025
Hoved Emner
Selskabsbeskatning
Eksterne links
Læs hele sagenUnder Emner
Rette indkomstmodtager, Skattepligtigt tilskud, Sambeskatning, Ekstraordinær genoptagelse, Grov uagtsomhed, Lønmodtagerforhold, Holdingselskab
Sagen omhandler et holdingselskab, [virksomhed1] ApS, der klagede over Skattestyrelsens afgørelse om forhøjelse af selskabets skattepligtige indkomst og sambeskatningsindkomst for indkomstårene 2016-2021. Forhøjelsen skyldtes, at Skattestyrelsen anså betalinger fra [virksomhed2] A/S og [virksomhed3] A/S, som selskabet havde faktureret, for at være A-indkomst for hovedanpartshaveren, [person1], og dermed skattepligtige tilskud til selskabet.
[virksomhed1] ApS, stiftet i 2004, ejes ligeligt af [person1] og hendes ægtefælle. Selskabet fungerer som holdingselskab og administrationsselskab i en sambeskatningskreds. Skattestyrelsen konstaterede, at en række betalinger fra [virksomhed2] A/S og [virksomhed3] A/S til selskabet ikke var indtægtsført korrekt. En konsulentaftale mellem [virksomhed2] A/S og selskabet, underskrevet af [person1], beskrev opgaver udført af [person1]. [virksomhed2] A/S præciserede, at de havde instruktionsbeføjelser over [person1], og at hverken [virksomhed1] ApS eller [person1] hæftede for tab eller misligholdelse, medmindre der var handlet groft uagtsomt. Det fremgik desuden, at hovedanpartshaverne bevidst havde korrigeret bankkontoudtog for at undlade at selvangive al omsætning, hvilket førte til, at indbetalinger blev overført til [person1]s private konto.
Skattestyrelsen forhøjede selskabets skattepligtige indkomst og sambeskatningsindkomst med i alt 3.602.876 kr. for indkomstårene 2016-2021. Begrundelsen var, at [person1] var rette indkomstmodtager af vederlagene i et lønmodtagerlignende forhold, og at de modtagne beløb derfor udgjorde skattepligtige tilskud til selskabet. Skattestyrelsen fandt, at der var handlet mindst groft uagtsomt, hvilket berettigede ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelserne for 2016-2018 i henhold til Skatteforvaltningsloven § 27, stk. 1, nr. 5.
Selskabet bestred Skattestyrelsens afgørelse og påstod ugyldighed for indkomståret 2016, idet betingelserne for ekstraordinær genoptagelse ikke var opfyldt. Selskabet argumenterede for, at [person1]s ydelser skulle kvalificeres som selvstændig erhvervsvirksomhed udført af selskabet, og at der ikke forelå grov uagtsomhed. Selskabet henviste til kriterier for selvstændig erhvervsvirksomhed og honorarmodtagere, herunder økonomisk risiko og tilrettelæggelse af arbejdet. Desuden bestred selskabet, at hævninger udgjorde ulovlige lån efter Ligningsloven § 16e, men snarere maskeret udlodning efter Ligningsloven § 16a, og at beskatningen kun skulle ske med 50 % svarende til [person1]s ejerandel.
Landsskatteretten stadfæstede Skattestyrelsens afgørelse med en mindre justering for 2020. Retten fandt, at [person1] var rette indkomstmodtager af betalingerne fra [virksomhed2] A/S og [virksomhed3] A/S, da hun udførte arbejdet i et ansættelseslignende forhold. Dette blev begrundet med, at [virksomhed2] A/S havde instruktionsbeføjelser, og at hverken [person1] eller selskabet hæftede for tab eller misligholdelse. De modtagne betalinger blev derfor anset som skattepligtige tilskud til selskabet i henhold til Statsskatteloven § 4, stk. 1. For indkomståret 2020 blev det skattepligtige tilskud nedsat med 10 kr. på grund af en sammentællingsfejl. Landsskatteretten stadfæstede forhøjelsen af sambeskatningsindkomsten i henhold til Selskabsskatteloven § 31, stk. 2.
Vedrørende formalitet fandt Landsskatteretten, at Skattestyrelsens ændring af skatteansættelserne for 2016-2018 lå uden for den ordinære ansættelsesfrist i Skatteforvaltningsloven § 26, stk. 1 og ikke var omfattet af den udvidede frist i Skatteforvaltningsloven § 26, stk. 5, da der ikke var tale om kontrollerede transaktioner mellem selskabet og [virksomhed2] A/S og [virksomhed3] A/S. Dog fandt retten, at selskabet havde handlet mindst groft uagtsomt ved ikke at selvangive indkomsten korrekt, hvilket berettigede ekstraordinær genoptagelse efter Skatteforvaltningsloven § 27, stk. 1, nr. 5. Den 6-måneders varslingsfrist i Skatteforvaltningsloven § 27, stk. 2 blev anset for overholdt, da Skattestyrelsen varslede ændringerne inden for fristen efter at have fået kundskab om forholdet. Landsskatteretten stadfæstede Skattestyrelsens afgørelse for de resterende forhold.
Landsskatteretten stadfæstede Skattestyrelsens afgørelse om, at betalinger modtaget af selskabet fra [virksomhed2] A/S og [virksomhed3] A/S skulle anses som skattepligtige tilskud, da hovedanpartshaveren blev anset for rette indkomstmodtager i et ansættelseslignende forhold. Dette medførte en forhøjelse af selskabets sambeskatningsindkomst. For indkomståret 2020 blev det skattepligtige tilskud dog nedsat med 10 kr. Landsskatteretten fandt desuden, at betingelserne for ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelserne for indkomstårene 2016, 2017 og 2018 var opfyldt, idet selskabet havde handlet mindst groft uagtsomt ved ikke at selvangive indkomsten på et korrekt grundlag.

Kursus afholdes:
1. oktober Hvidovre
6. oktober Vejle
8. december Aalborg
Lønmodtagerforhold - Indeholdelsespligt – Afstemnings...
Læs mereLignende afgørelser

Landsskatteretten
Sagen omhandler et holdingselskab, [virksomhed1] ApS, der for indkomståret 2017 fik forhøjet sin skattepligtige indkomst med 145.0...

Landsskatteretten
Sagen omhandler SKATs forhøjelse af klagerens skatteansættelser for indkomstårene 2007-2011 med maskeret udlodning fra selskabet [...

Landsskatteretten
Sagen omhandler et selskab, [virksomhed3] ApS, der modtog betalinger for konsulentarbejde, provision og management fee fra det int...