Search for a command to run...
Dato
21. maj 2025
Udsteder
Domstolen
Land
Østrig
Dommer
EU-medlemsstater, Europa-Kommissionen, Norge, Polen, Nederlandene, EU’s institutioner og organer, Østrig
Dokument
Nøgleord
Sagen omhandler en anmodning om præjudiciel afgørelse fra Bundesverwaltungsgericht (Østrig) vedrørende fortolkningen af direktiv 2012/34/EU om oprettelse af et fælles europæisk jernbaneområde. Tvisten stod mellem den østrigske jernbaneinfrastrukturforvalter, ÖBB-Infrastruktur AG, og jernbanevirksomheden WESTbahn Management GmbH, mod tilsynsorganet, Schienen-Control Kommissionen (SCK).
Kerneproblemet var SCK’s forsinkede godkendelse (ex-post) af ÖBB-Infras tillæg til infrastrukturafgifterne for køreplanperioderne 2018 og 2019. ÖBB-Infra og WESTbahn anfægtede afgørelsen, hvilket rejste centrale spørgsmål om, hvorvidt national lovgivning lovligt kan kræve en forudgående godkendelsesprocedure, timing af godkendelsen, samt de detaljerede krav til gennemsigtigheden i den obligatoriske netvejledning.
Derudover spurgte den forelæggende ret, i hvilket omfang statsligt fastsatte indtægtsmål og offentlige tilskud skal inddrages i beregningen af tillæggene for at sikre, at infrastrukturforvalterens fulde omkostninger dækkes uden at krænke direktivets principper om forvaltningsmæssig uafhængighed og markedsdrevne afgifter.
Domstolen fastslog en række centrale fortolkninger af direktiv 2012/34/EU, der præciserer tilsynsorganets rolle og infrastrukturforvalterens forpligtelser:
Godkendelsesproceduren (Artikel 32 og 56)
Gennemsigtighed i Netvejledningen (Artikel 27 og Bilag IV)
Fastlæggelse af omkostninger (Artikel 4 og 32)
Forvaltningsmæssig Uafhængighed (Artikel 4 i Direktiv 2012/34/EU): Dette princip kræver, at infrastrukturforvalteren har et betydeligt råderum ved fastsættelsen af afgifternes størrelse for at sikre, at denne kan anvende afgifterne som et effektivt forvaltningsredskab. Enhver national procedure, herunder godkendelse af tillæg, skal respektere dette råderum.
Tilsynsorganets Begrænsede Kompetence (Artikel 56): Tilsynsorganet har til opgave at føre kontrol med, om infrastrukturafgifter og tillæg er i overensstemmelse med direktivets principper (lovlighedskontrol) og ikke indebærer forskelsbehandling. Organet må ikke foretage hensigtsmæssighedsvurderinger, der tilsidesætter forvalterens økonomiske valg.
Gennemsigtighedsprincippet i Afgiftsordningen: Netvejledningen (Artikel 27) skal indeholde alle nødvendige detaljerede oplysninger om afgiftsordningen. Domstolen understreger, at kravet om gennemsigtighed indebærer, at afgifter for direkte omkostninger og tillæg (markedstillæg) skal specificeres separat i netvejledningen for at give ansøgere mulighed for at vurdere og anfægte afgiftsstrukturen.
Omkostningsdækning og Offentlig Støtte (Artikel 32, stk. 1): Tillæg kan opkræves for at dække de fulde omkostninger, så længe markedet kan bære det. Ved beregningen af de omkostninger, som tillæggene skal dække, skal offentlige tilskud, der tjener samme formål (dækning af infrastrukturudgifter), fratrækkes. Dette sikrer, at jernbanevirksomheder ikke overopkræves, og at direktivets mål om finansiel balance opretholdes (Artikel 8, stk. 1).

Kursus afholdes:
8. oktober i Hvidovre
9. oktober i Aarhus
Kurset giver deltagerne en grundig indføring i EU's nye løngennemsigtighedsdirektiv og dets praktiske im...
Læs mereLignende afgørelser

EU-Domstolen
Europa-Kommissionen anlagde traktatbrudssag mod Forbundsrepublikken Tyskland for manglende overholdelse af direktiv 91/440/EØF og ...

EU-Domstolen
Europa-Kommissionen anlagde sag mod Den Tjekkiske Republik for manglende overholdelse af direktiv 2001/14/EF om jernbaneinfrastruk...

EU-Domstolen
Europa-Kommissionen anlagde sag mod Italien for traktatbrud vedrørende manglende overholdelse af direktiv 2001/14/EF om jernbanein...