Search for a command to run...
Dato
26. maj 2025
Hoved Emner
Registreringsafgift
Eksterne links
Læs hele sagenUnder Emner
Registreringsafgift, Lignende institution, Pleje- og behandlingskriterium, Bofællesskab, Udviklingshæmmede, Bostøtte, Personlig pleje
Relaterede love
Sagen omhandler en klage fra et bofællesskab for udviklingshæmmede, der ansøgte om fritagelse for registreringsafgift ved anskaffelse af busser i henhold til Registreringsafgiftsloven § 2, stk. 1, nr. 7, litra a. Motorstyrelsen afviste ansøgningen med den begrundelse, at bofællesskabet ikke kunne anses for en "lignende institution" i lovens forstand, da beboerne ifølge styrelsen ikke havde et tilstrækkeligt intensivt og konstant plejebehov sammenligneligt med beboere på plejehjem eller ældrecentre.
Klageren, en institution bestående af flere mindre bofællesskaber, er godkendt efter Almenboligloven § 105, stk. 2 og yder bostøtte efter Serviceloven § 85. Målgruppen er voksne udviklingshæmmede med kognitive funktionsnedsættelser, der har behov for kontinuitet og hjælp til daglige funktioner. Bofællesskaberne er permanente boliger, og beboerne modtager udover specialpædagogisk støtte også personlig pleje og praktisk bistand fra hjemmeplejen i henhold til Serviceloven § 83. Klageren fremlagde en oversigt over det gennemsnitlige antal borgerrettede timer til pleje, omsorg og hjemmehjælp:
| Afdeling/ P-Nummer | Grundlag/ Antal pladser | Borgerrettede bostøttetimer pr. plads pr. uge | Personlig pleje/ praktisk bistand pr. bofællesskab pr. uge |
|---|---|---|---|
| Bofællesskab [boligfælleskab1] [...] | ABL § 105, stk. 2, 4 pladser | 7,19 | 8,07 |
| Bofællesskab [boligfællesskab2] [...] | ABL § 105, stk. 2, 4 pladser | 7,19 | 2,34 |
| Bofællesskab [boligfællesskab9] [...] | ABL § 105, stk. 2, 4 pladser | 7,19 | 0,89 |
| Bofællesskab [boligfællesskab3] [...] | ABL § 105, stk. 2, 5 pladser | 7,2 | 0,94 |
| Bostedet [boligfællesskab4] [...] | ABL § 105, stk. 2, 13 pladser | 7,2 | 23,72 |
| Bofællesskab [boligfællesskab5] [...] | ABL § 105, stk. 2, 12 pladser | 7,2 | 8,56 |
| Bofællesskab [boligfællesskab7] [...] | ABL § 105, stk. 2, 8 pladser | 7,19 | 46,11 |
| Bofællesskab [boligfællesskab6] [...] | ABL § 105, stk. 2, 19 pladser | 7,2 | 35,78 |
| Bofællesskab [boligfællesskab8] [...] | ABL § 105, stk. 2, 8 pladser | 7,19 | 57,59 |
| [institution2] | ABL § 105, stk. 2, 8 pladser | 7,19 | - |
Motorstyrelsen fastholdt, at klageren ikke var en "lignende institution", idet de lagde vægt på, at institutionens egne fastansatte medarbejdere ikke leverede den primære personlige pleje, og at beboerne i større grad havde evner til at mestre eget liv. De mente, at beboerne ikke havde et behov for intensiv og konstant pleje, der kunne sammenlignes med plejehjem eller ældrecentre, og at de ydede aktiviteter primært var af pædagogisk støtte og guidning.
Klageren argumenterede for, at de opfyldte kriterierne for en "lignende institution", som beskrevet i punktafgiftsvejledningen, herunder at hovedparten af beboerne er pleje- eller behandlingskrævende, opholdet er permanent, og der er ansat eller permanent tilknyttet plejepersonale. Klageren fremhævede, at den samlede mængde af bostøtte og hjemmepleje skulle medregnes, og at beboerne, trods en vis selvhjulpenhed i kendte rammer, havde betydelige funktionsnedsættelser og behov for ledsagelse uden for bofællesskaberne. Det blev også anført, at beboerne bor på bostederne livsvarigt, hvilket adskiller sig fra den kortere opholdsvarighed på nutidens plejehjem.
Landsskatteretten henviste til Højesterets dom i SKM2006.651.HR, som fastslår, at et pleje- og behandlingskriterium skal anvendes ved fortolkningen af "lignende institutioner". Retten vurderede, at en institution organiseret i forskellige afdelinger skal opfylde betingelserne som helhed. På baggrund af de samlede oplysninger om klagerens virke, beboernes pleje- og behandlingsbehov (både fysisk og psykisk), og den bistand ydet af både personalet og hjemmeplejen, fandt Landsskatteretten, at de udførte arbejdsopgaver var af en karakter, der kunne sidestilles med pleje og behandling på plejehjem eller ældrecentre. Dette førte til, at betingelserne for afgiftsfritagelse blev anset for opfyldt.
Landsskatteretten ændrer Motorstyrelsens afgørelse og imødekommer klagerens anmodning om fritagelse for registreringsafgift af busser. Retten fandt, at klageren, et bofællesskab for udviklingshæmmede, opfylder betingelserne for at blive anset som en "lignende institution" i henhold til Registreringsafgiftsloven § 2, stk. 1, nr. 7, litra a. Dette skyldes en samlet vurdering af institutionens virke, beboernes pleje- og behandlingsbehov, samt den omfattende bistand ydet af både fastansat personale og hjemmeplejen, som kan sidestilles med den pleje og behandling, der foretages på plejehjem eller ældrecentre.

Kursus afholdes:
3. februar 2026 Hvidovre
4. februar 2026 Aarhus
Lignende afgørelser

Landsskatteretten
Sagen omhandlede et bofællesskabs ansøgning om fritagelse for registreringsafgift ved anskaffelse af to minibusser. SKAT havde afs...

Landsskatteretten
Sagen omhandlede SKATs afslag på en ansøgning om fritagelse for registreringsafgift for en bus, der skulle anvendes af Bofællesska...

Landsskatteretten
Sagen omhandlede en klage over SKATs afslag på ansøgning om fritagelse for registreringsafgift for en bus, der skulle anvendes i f...