Search for a command to run...
Dato
29. april 2025
Hoved Emner
Processuelle bestemmelser
Eksterne links
Læs hele sagenUnder Emner
Ekstraordinær genoptagelse, Forældelse, Særlige omstændigheder, Reaktionsfrist, Moms, Kundskabstidspunkt
Relaterede love
Sagen omhandler en anmodning fra en virksomhedsejer om ekstraordinær genoptagelse af momstilsvar for perioden 1. kvartal 2010 til 4. kvartal 2012. Anmodningen blev indgivet i marts 2022, længe efter den ordinære frist på tre år. Skattestyrelsen havde oprindeligt i 2013 nedsat virksomhedens købsmoms til 0 kr. grundet manglende dokumentation, og efterfølgende anmodninger om genoptagelse i 2016 var også blevet afvist.
Skattestyrelsen afslog den nye anmodning med henvisning til, at kravet for perioden 2010-2011 var forældet efter den absolutte 10-årsfrist i Skatteforvaltningslovens § 34a, stk. 4. For 2012-perioden blev anmodningen afvist, da betingelserne for ekstraordinær genoptagelse i Skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 4 ikke var opfyldt. Der forelå ikke "særlige omstændigheder", og 6-måneders reaktionsfristen i Skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2 var overskredet, da ejeren havde haft kendskab til problemet siden 2013. Landsskatteretten skulle tage stilling til, om dette afslag var berettiget.
Landsskatteretten stadfæstede Skattestyrelsens afgørelse og afviste anmodningen om ekstraordinær genoptagelse for hele perioden fra 1. januar 2010 til 31. december 2012.
Landsskatteretten fandt, at et eventuelt krav vedrørende denne periode var forældet. Ifølge Skatteforvaltningslovens § 34a, stk. 4, er den absolutte forældelsesfrist for ekstraordinær genoptagelse 10 år fra angivelsesfristens udløb. For afgiftsperioden 4. kvartal 2011 udløb angivelsesfristen den 10. februar 2012. Den 10-årige forældelsesfrist udløb derfor den 10. februar 2022. Da anmodningen om genoptagelse først blev indsendt den 9. marts 2022, var kravet allerede forældet.
For denne periode fandt Landsskatteretten, at betingelserne for ekstraordinær genoptagelse ikke var opfyldt af to primære årsager:
Manglende særlige omstændigheder: Retten fastslog, at der ikke forelå "særlige omstændigheder" som krævet i Skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 4. At have glemt et fradrag, selv hvis fejlen skyldes en rådgiver, betragtes ikke som en særlig omstændighed. Virksomhedsejeren identificeres med sin repræsentant, og dennes fejl eller forsømmelser kan ikke begrunde en fravigelse af de ordinære frister. Retten henviste i den forbindelse til praksis, herunder . At ejeren var juridisk ukyndig og stolede på sine rådgivere, ændrede ikke ved denne vurdering.
Overskridelse af 6-måneders reaktionsfrist: Landsskatteretten fandt, at 6-månedersfristen i Skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2 var overskredet. Kundskabstidspunktet, hvorfra fristen løber, var indtrådt længe før 2022. Ejeren blev bekendt med den manglende godkendelse af købsmomsen ved Skattestyrelsens afgørelse den 17. april 2013 og havde desuden forsøgt at få sagen genoptaget i 2016. Anmodningen i 2022 var derfor fremsat alt for sent.
Da der ikke var grundlag for genoptagelse, blev klagerens påstand om hjemvisning til fornyet behandling hos Skattestyrelsen heller ikke imødekommet. Landsskatteretten stadfæstede dermed Skattestyrelsens afgørelse fuldt ud.

Kursus afholdes**:**
11. december i Hvidovre
Lignende afgørelser

Landsskatteretten
Sagen omhandler en virksomhedsejers anmodning om ekstraordinær genoptagelse af momstilsvar for perioderne 2. halvår 2011 og 2. hal...

Landsskatteretten
Sagen omhandlede en anmodning om ekstraordinær genoptagelse af momstilsvaret for et interessentskab for perioden 1. juli 2012 til ...

Landsskatteretten
Sagen omhandler en enkeltmandsvirksomheds anmodning om ekstraordinær genoptagelse af momstilsvaret for perioden 1. september 2010 ...