Search for a command to run...
Dato
28. maj 2025
Hoved Emner
Registreringsafgift
Eksterne links
Læs hele sagenUnder Emner
Registreringsafgift, Genopbygget køretøj, Handelspris, CO2-tillæg, Totalskade, Værdifastsættelse, Afgiftspligtig værdi
Relaterede love
Sagen omhandler den korrekte beregning af registreringsafgift for et genopbygget, tidligere totalskadet køretøj. Motorstyrelsen havde oprindeligt fastsat registreringsafgiften til 159.136 kr.
Køretøjet er en BMW 320i 2.0 Cabriolet fra marts 1995, med en kilometerstand på 260.000 km. Det blev afmeldt i september 2021 på grund af en totalskade og efterfølgende synet i juni 2022 med henblik på genregistrering. Motorstyrelsen beregnede afgiften ud fra princippet om, at et genopbygget køretøj skal afgiftsberigtiges som et nyt køretøj, jf. Registreringsafgiftsloven § 7. Dette indebærer, at beregningskomponenter som CO2-tillæg og bundfradrag ikke nedskrives med køretøjets værditab.
Motorstyrelsen fastholdt, at den afgiftspligtige værdi ikke kunne være negativ, selvom den i visse sammenhænge omtales som en "teoretisk størrelse". De argumenterede for, at en negativ afgiftspligtig værdi teoretisk kunne føre til en negativ registreringsafgift, hvilket er ulogisk. Motorstyrelsen fremhævede desuden, at CO2-tillægget, jf. Registreringsafgiftsloven § 4, stk. 2, er en central del af afgiftsberegningen for nye og genopbyggede køretøjer og ikke bør reduceres af værditab, da dette strider mod lovens formål om at fremme den grønne omstilling. De henviste til LSR 22-0028191, hvor afgiften for et totalskadet køretøj oversteg handelsprisen.
Klageren påklagede afgørelsen med henvisning til, at køretøjets reelle værdi maksimalt var 90.000 kr., og at en afgift på 159.136 kr. var uforholdsmæssig høj. Klageren anførte, at køretøjet blev vurderet totalskadet, fordi det ikke længere var muligt at skaffe originale reservedele, hvilket medførte en reparationsgrænse, og ikke nødvendigvis på grund af skadens omfang. Klageren henviste til en anden afgørelse for en lignende bil, hvor afgiften var væsentligt lavere.
Landsskatteretten foretog en samlet vurdering af køretøjets handelspris, jf. Registreringsafgiftsloven § 10 og Registreringsafgiftsbekendtgørelsen § 26 og Registreringsafgiftsbekendtgørelsen § 28. Retten lagde vægt på følgende:
Landsskatteretten fastsatte på baggrund heraf køretøjets handelspris til 80.000 kr.
Landsskatteretten bekræftede, at registreringsafgiften for et genopbygget køretøj skal beregnes som for et nyt køretøj, jf. Registreringsafgiftsloven § 7, stk. 1 og Registreringsafgiftsloven § 4, stk. 1. Retten anførte, at den afgiftspligtige værdi er en "teoretisk størrelse" i beregningen og ikke nødvendigvis udtryk for en materiel værdi, jf. SKM2012.165.ØLR.
Beregningen af registreringsafgiften blev foretaget ved en tilbageregning fra den fastsatte handelspris på 80.000 kr. (som er inklusive registreringsafgift). Dette indebar:
Ved at sætte den endelige registreringsafgift til 80.000 kr. (svarende til den fastsatte handelspris) blev den afgiftspligtige værdi beregnet til -79.136 kr. (80.000 kr. (endelig afgift) - 181.036 kr. (CO2-tillæg) + 21.900 kr. (bundfradrag) = -79.136 kr.). Dette medførte, at registreringsafgiften effektivt blev begrænset til køretøjets handelspris.
Landsskatteretten ændrer Motorstyrelsens afgørelse og fastsætter registreringsafgiften for det genopbyggede køretøj til 80.000 kr.
Retten fastslog, at køretøjets handelspris var 80.000 kr. på anmeldelsestidspunktet, efter en samlet vurdering af mærke, model, alder, kilometerstand, udstyr og vedligeholdelsesstand, jf. Registreringsafgiftsloven § 10 og Registreringsafgiftsbekendtgørelsen § 26 og Registreringsafgiftsbekendtgørelsen § 28.
Selvom afgiften for genopbyggede køretøjer skal beregnes som for nye køretøjer, jf. Registreringsafgiftsloven § 7, stk. 1 og Registreringsafgiftsloven § 4, stk. 1, og den afgiftspligtige værdi er en teoretisk størrelse, fandt Landsskatteretten, at den endelige registreringsafgift ikke kunne overstige køretøjets fastsatte handelspris.
Beregningen resulterede i en afgiftspligtig værdi på -79.136 kr., hvortil blev lagt et CO2-tillæg på 181.036 kr. og fratrukket et bundfradrag på 21.900 kr., hvilket samlet gav en registreringsafgift på 80.000 kr.

Kursus afholdes:
4. november 2025 i Hvidovre
6. november 2025 i Vejle
Lignende afgørelser

Landsskatteretten
Sagen omhandlede en klage over SKATs genberegning af registreringsafgiften for et brugt køretøj, en Mazda MX-5. SKAT havde genopta...

Landsskatteretten
Sagen omhandler SKATs genberegning af registreringsafgiften for et selskabs køretøj, en Mercedes-Benz Daimler, som følge af en lov...

Landsskatteretten
Sagen omhandler en klage over Motorstyrelsens fastsættelse af handelsprisen og den deraf følgende afgiftsgodtgørelse for en Renaul...