Search for a command to run...
Dato
17. juni 2025
Hoved Emner
Øl, vin og spiritus
Eksterne links
Læs hele sagenUnder Emner
Ølafgift, Grænsehandel, Eget brug, Loyalitetskort, Bevisbyrde, Grov uagtsomhed, Ekstraordinær genoptagelse, Forudbestilling
Sagen omhandler Skattestyrelsens opkrævning af 110.653 kr. i ølafgift for varer, som klageren har indkøbt i Tyskland i perioden fra 20. marts 2015 til 15. december 2019. Indkøbene er registreret på klagerens loyalitetskonto hos en tysk grænsebutik.
Skattestyrelsen modtog oplysninger fra den tyske virksomhed om varekøb foretaget med klagerens loyalitetskort. Kortet er et fysisk ihændehaverkort uden pinkode eller identitetsoplysninger, og det er ikke et betalingskort. Virksomheden har oplyst, at der ikke er sket væsentlige ændringer i vilkårene for loyalitetsprogrammet siden 2015, og at det først fra 1. kvartal 2018 har været teknisk muligt at forudbestille varer via en webshop. Klagerens navn og/eller e-mailadresse var registreret i forbindelse med forudbestillinger på 26 datoer i perioden 22. januar 2018 til 15. december 2019, hvor der blev indkøbt mellem 570 og 712 liter øl pr. gang.
Skattestyrelsen opkrævede ølafgift, idet de indførte mængder oversteg, hvad der kan anses for at være til eget brug, jf. Øl- og vinafgiftsloven § 11, stk. 2 og Direktiv 2008/118/EF artikel 32, stk. 2 og 3. De vejledende mængder for øl til eget brug er 110 liter. Klageren havde i gennemsnit indført 8.751 liter øl pr. år. Skattestyrelsen mente, at der var en formodning for, at klageren havde foretaget købene, da de var registreret på hendes personlige kort, og at klageren ikke havde dokumenteret, at andre personer havde foretaget købene. For perioden 2015-2017 og dele af 2018 anvendte Skattestyrelsen reglerne om ekstraordinær ansættelse, jf. Skatteforvaltningsloven § 32, stk. 1, nr. 3, da klageren ansås for at have handlet mindst groft uagtsomt ved ikke at anmelde indførslerne. Kundskabstidspunktet for Skattestyrelsen var den 5. januar 2021, og varsling skete rettidigt den 21. maj 2021, jf. Skatteforvaltningsloven § 32, stk. 2.
Klageren påstod nedsættelse af opkrævningen til 0 kr. med den begrundelse, at hun ikke alene havde indkøbt og indført alle de varer, der fremgik af loyalitetskortets registreringer. Hun forklarede, at kortet blev anvendt af både familie og venner, der deltog i turene, og at mellemværendet blev afregnet kontant. Klageren mente, at de oplysninger, Skattestyrelsen havde indhentet, ikke gav et retvisende billede af hendes personlige forbrug. Hun bestred, at hun havde handlet groft uagtsomt, da varerne, der tilgik hende personligt, var til eget brug og dermed afgiftsfritaget. Klageren henviste til Landsskatterettens afgørelse SKM2023.97.LSR, der fandt, at loyalitetskortregistreringer i sig selv ikke danner grundlag for afgiftsopkrævning, medmindre det bevises, at kortet udelukkende er anvendt af klageren.
Landsskatteretten lagde til grund, at loyalitetskortet ikke er indrettet til udelukkende at blive anvendt af den person, der har oprettet kontoen, da der ikke er kontrolforanstaltninger, der forhindrer brug af flere personer. Klagerens oplysninger om, at andre har foretaget indkøb via kortet, blev noteret.
Et flertal af retsmedlemmerne fandt, at der for den del af varemængden, der ikke var forudbestilt, ikke var en tilstrækkelig klar formodning for, at klageren alene havde indkøbt og indført de afgiftspligtige varer. Registreringerne på loyalitetskontoen havde ikke i sig selv tilstrækkelig objektiv bevisværdi til, at Skattestyrelsen havde løftet bevisbyrden. Derfor blev afgiften for denne del nedsat til 0 kr.
For varer, der var forudbestilt af klageren (hvor klagerens navn og/eller e-mail var registreret i forbindelse med ordren), fandt flertallet, at der var skabt en formodning for, at klageren havde foretaget disse indkøb. Klageren havde ikke fremlagt oplysninger, der kunne afkræfte denne formodning. Da mængden af forudbestilt øl (570-712 liter pr. gang) væsentligt oversteg den vejledende mængde til eget brug (110 liter), påhvilede det klageren at godtgøre, at varerne var til eget brug, hvilket ikke var sket. Der var derfor ikke grundlag for at reducere afgiftsbeløbet for disse varer, jf. SKM2015.712.VLR og SKM2013.52.VLR.
Vedrørende den ekstraordinære fastsættelse for den forudbestilte varemængde (perioden 22. januar 2018 til 20. maj 2018), fandt flertallet, at klageren havde handlet mindst groft uagtsomt ved ikke at betale afgift af den usædvanligt store mængde kontinuerligt indførte varer. Fristerne i Skatteforvaltningsloven § 32, stk. 2 blev anset for overholdt, da Skattestyrelsen modtog oplysninger den 5. januar 2021 og varslede inden for 6 måneder. Klageren hæfter for afgiften i henhold til Øl- og vinafgiftsloven § 27, stk. 9.
Et retsmedlem dissenserede og stemte for at nedsætte hele afgiften til 0 kr., da der ikke var skabt en formodning for, at klageren havde indkøbt og indført den registrerede varemængde, heller ikke for de forudbestilte varer.
Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse vedrørende varer, der er forudbestilt af klageren. For den øvrige varemængde ændres Skattestyrelsens afgørelse, og den opkrævede afgift nedsættes til 0 kr. Den beløbsmæssige opgørelse som følge af ændringerne overlades til Skattestyrelsen i overensstemmelse med § 12, stk. 5 i bekendtgørelse nr. 2373 af 10. december 2021 om forretningsorden for Landsskatteretten.

Kursus afholdes**:**
11. december i Hvidovre
Lignende afgørelser

Landsskatteretten
Sagen omhandler Skattestyrelsens opkrævning af 102.670 kr. i ølafgift for øl indkøbt i Tyskland i perioden 8. april 2018 til 6. ma...

Landsskatteretten
Sagen omhandler Skattestyrelsens opkrævning af øl- og tobaksafgift for varer indkøbt i Tyskland i perioden 17. marts 2018 til 29. ...

Landsskatteretten
Sagen omhandlede Skattestyrelsens opkrævning af 46.819 kr. i ølafgift for øl købt i Tyskland over en femårig periode. Opkrævningen...