Search for a command to run...
Dato
20. juni 2025
Hoved Emner
Øl, vin og spiritus
Eksterne links
Læs hele sagenUnder Emner
Ølafgift, Spiritusafgift, Eget brug, Bevisbyrde, Loyalitetskort, Grænsehandel, Ekstraordinær genoptagelse
Relaterede love
| Lov | § |
|---|---|
Sagen omhandler Skattestyrelsens opkrævning af i alt 181.570 kr. i afgift for øl og spiritus, som klageren angiveligt har indkøbt i Tyskland i perioden fra den 2. januar 2016 til den 14. marts 2020. Skattestyrelsen baserede opkrævningen på varekøbsregistreringer foretaget med et loyalitetskort tilknyttet klagerens konto, idet mængderne oversteg, hvad der kunne anses for at være til eget brug.
Klageren bestred opkrævningen med henvisning til, at han havde mistet loyalitetskortet forud for den omhandlede periode, og at købene derfor måtte være foretaget af ukendte tredjeparter. Han anførte desuden, at han på flere af de registrerede købsdatoer var på arbejde som eksportchauffør og derfor ikke fysisk kunne have foretaget indkøbene. Klageren gjorde gældende, at bevisbyrden for afgiftspligten påhvilede Skattestyrelsen, og at denne ikke var løftet alene på baggrund af loyalitetskortregistreringerne.
Skattestyrelsen fastholdt, at loyalitetskortet var tilknyttet klageren, og at de store og kontinuerlige indkøb i Tyskland indikerede, at varerne ikke var til eget brug. Skattestyrelsen henviste til, at klageren burde have vidst, at der skulle betales afgift, og at der derfor var handlet groft uagtsomt, hvilket berettigede en ekstraordinær ansættelse efter Skatteforvaltningsloven § 32, stk. 1, nr. 3. Skattestyrelsen mente, at det påhvilede klageren at dokumentere, at kortet var misbrugt, eller at købene ikke var foretaget af ham. De fremlagte førerrapporter blev ikke anset for tilstrækkelig dokumentation, da de kun dækkede få dage, og butikkens åbningstider tillod køb uden for arbejdstid. Skattestyrelsen henviste desuden til en tidligere grænsekontrol i 2018, hvor klageren blev stoppet med en stor mængde øl.
Klagerens repræsentant fastholdt, at loyalitetskortet var et ihændehaverkort uden pinkode eller ID-kontrol, og at det derfor let kunne misbruges. Det blev fremhævet, at udbyderen ikke havde sikret sig bevis for, at kortindehaveren var den registrerede ejer. Klageren henviste til Landsskatterettens praksis, herunder SKM2023.97.LSR, hvor det blev fastslået, at loyalitetskortregistreringer i sig selv ikke har tilstrækkelig objektiv bevisværdi til at løfte bevisbyrden for, at klageren selv har indkøbt og indført den registrerede varemængde. Klageren argumenterede, at bevisbyrden aldrig var overgået til ham, da Skattestyrelsen ikke havde fremlagt yderligere objektiv dokumentation som f.eks. bankkontoudtog, der kunne koble købene til klageren.
Sagen blev behandlet i henhold til Øl- og vinafgiftsloven § 1, stk. 1, om afgiftspligt, og og om afgiftsfritagelse for varer til eget brug. om vejledende mængder (110 liter øl, 10 liter spiritus) var også relevant. Bestemmelser om hæftelse ( og ) og forældelse ( og ) blev også inddraget. Landsskatteretten henviste til tidligere domme, herunder , , og , der behandlede lignende sager om loyalitetskort og bevisbyrde.
Landsskatteretten fandt, at klageren ikke havde godtgjort, at loyalitetskortet var anvendt af tredjemand, da klagerens oplysninger ikke var underbygget af objektive kendsgerninger. Retten lagde til grund, at loyalitetskortet ikke er indrettet til udelukkende at kunne anvendes af den person, der har oprettet kontoen, og at der ikke er kontrolforanstaltninger, der forhindrer brug af flere personer. Flertallet af retsmedlemmerne fandt, at der ikke alene ved registreringerne på loyalitetskontoen var en formodning for, at klageren havde indkøbt og indført afgiftspligtige varer, da kortet kunne anvendes af andre, og der ikke forelå yderligere oplysninger, der støttede, at klageren havde foretaget samtlige køb. Skattestyrelsen havde derfor ikke løftet bevisbyrden for disse køb.
For så vidt angår varer, der var forudbestilt af klageren (hvor klagerens navn og/eller e-mail var registreret), fandt retten dog, at der var skabt en formodning for, at klageren havde foretaget disse indkøb. Klagerens førerrapporter afkræftede ikke denne formodning, da de kun sandsynliggjorde, at han ikke selv havde afhentet varerne, men ikke at han ikke havde erhvervet dem. Ligeledes fandt retten, at der var en tilstrækkelig sammenhæng mellem det registrerede indkøb på loyalitetskortet den 26. november 2018 (142,56 liter øl) og den mængde øl (633 liter), klageren blev konstateret med ved en grænsekontrol samme dag, til at det var godtgjort, at klageren havde indkøbt og indført disse varer.
Landsskatteretten bemærkede, at Skattestyrelsen ikke havde taget stilling til, om mængden af de forudbestilte varer og de varer, der blev registreret indkøbt den 26. november 2018, oversteg den mængde, der afgiftsfrit kan indføres til eget brug. Dette spørgsmål, herunder en fornyet vurdering af betingelserne for ekstraordinær genoptagelse for perioden 17. januar 2018 til 15. april 2018, skulle behandles af Skattestyrelsen. Et mindretal af retsmedlemmerne stemte for kun at hjemvise sagen vedrørende købet den 26. november 2018 og nedsætte afgiften til 0 kr. for den øvrige varemængde.
Landsskatteretten hjemviser Skattestyrelsens afgørelse vedrørende varer, der er forudbestilt af klageren, samt den mængde øl, der er registreret indkøbt den 26. november 2018, til fornyet behandling i Skattestyrelsen. For den øvrige varemængde ændres Skattestyrelsens afgørelse, og afgiften nedsættes til 0 kr.

Kursus afholdes**:**
11. december i Hvidovre
Lignende afgørelser

Landsskatteretten
Sagen omhandler Skattestyrelsens opkrævning af 101.819 kr. i ølafgift hos en klager for indkøb af 39.436 liter øl i Tyskland i per...

Landsskatteretten
Sagen omhandler Skattestyrelsens opkrævning af 60.668 kr. i ølafgift fra klageren for øl indkøbt i Tyskland i perioderne 11. marts...

Landsskatteretten
Sagen omhandler en afgørelse fra Skattestyrelsen, hvor en borger blev opkrævet 151.961 kr. i ølafgift for en stor mængde øl indkøb...