Search for a command to run...
Dato
17. juni 2025
Hoved Emner
Øl, vin og spiritus
Eksterne links
Læs hele sagenUnder Emner
Ølafgift, Indførsel, Eget brug, Bevisbyrde, Loyalitetskort, Ekstraordinær ansættelse, Forudbestilling
Sagen omhandler Skattestyrelsens opkrævning af 150.549 kr. i ølafgift fra en klager for indkøb af øl i Tyskland i perioden 7. december 2016 til 13. marts 2020. Indkøbene blev registreret via klagerens loyalitetskort tilknyttet en tysk butikskæde. Skattestyrelsen mente, at mængden af indkøbte varer oversteg, hvad der kunne anses for at være til eget brug, og at klageren havde handlet groft uagtsomt ved ikke at angive og betale afgiften.
Skattestyrelsen modtog oplysninger fra den tyske butikskæde om varekøb registreret på klagerens loyalitetskonto. Disse oplysninger viste indkøb af mellem 47 og 380 liter øl på 100 datoer i perioden 16. januar 2018 til 13. marts 2020. Klagerens navn var registreret som "CustomerOrderFullName" for alle 100 datoer, og klagerens e-mailadresse var registreret for 39 af disse datoer. Loyalitetsprogrammet tillod optjening og brug af bonuspoint, og kortet var et fysisk ihændehaverkort uden krav om pinkode eller identifikation, selvom vilkårene angav, at kortet var personligt og ikke måtte overdrages.
Klageren anførte, at en stor del af indkøbene var foretaget af andre privatpersoner, der deltog i indkøbsturene til Tyskland, og at varerne derfor var til eget forbrug for disse personer. Klageren fremlagde en oversigt over deltagere på turene samt otte erklæringer fra navngivne personer, der bekræftede at have foretaget indkøb via klagerens kort. Klageren bestred desuden, at oplysninger fra et privat rabatprogram kunne danne grundlag for en afgiftsberegning, og afviste grov uagtsomhed, hvilket ville forhindre ekstraordinær ansættelse.
Skattestyrelsen fastholdt, at indkøbene var til klagerens eget brug, da mængderne var for store til afgiftsfritagelse jf. Øl- og vinafgiftsloven § 11, stk. 2. De henviste til, at varer medbragt for andre, der ikke deltager i rejsen, eller hvor der betales for varerne/rejseomkostninger, ikke anses for eget brug. Skattestyrelsen mente, at klageren havde handlet groft uagtsomt, hvilket berettigede ekstraordinær ansættelse efter Skatteforvaltningsloven § 32, stk. 1, nr. 3. De afviste klagerens fremlagte oversigter og erklæringer som utilstrækkelig dokumentation.
Landsskatteretten lagde til grund, at loyalitetskortet ikke umiddelbart alene kunne anvendes af den person, der havde oprettet kontoen, da der ikke var kontrolforanstaltninger, der forhindrede brug af flere personer. Retten bemærkede, at loyalitetsprogrammets vilkår udelukkende regulerede forholdet mellem butikskæden og klageren.
Varer uden forudbestilling: Et flertal af retsmedlemmerne fandt, at der ikke alene ved registreringerne på loyalitetskontoen var en tilstrækkelig klar formodning for, at klageren havde indkøbt og indført afgiftspligtige varer svarende til det registrerede, når der ikke forelå oplysninger om forudbestillinger. Dette skyldtes især, at kortet kunne anvendes af andre end den person, det var udstedt til, og der manglede yderligere objektive oplysninger, der støttede, at klageren havde foretaget samtlige køb. Skattestyrelsen havde derfor ikke løftet bevisbyrden for disse køb.
Varer med forudbestilling: For de indkøb, hvor klagerens navn eller e-mailadresse var registreret i forbindelse med forudbestillinger, fandt Landsskatteretten, at der var skabt en formodning for, at klageren havde foretaget disse indkøb. Klagerens fremlagte generelle lister og erklæringer fra andre personer afkræftede ikke denne formodning, da de manglede specifikke datoer og mængder, og de fremlagte kvitteringer var ikke underbygget af objektive kendsgerninger som kontoudskrifter. Da mængden af øl væsentligt oversteg den vejledende mængde for eget brug, påhvilede det klageren at godtgøre, at varerne var til eget brug, hvilket ikke var sket. Der blev henvist til SKM2015.712.VLR og SKM2013.52.VLR.
Ekstraordinær ansættelse: For perioden 7. december 2016 til 4. maj 2018, som lå uden for den ordinære frist, fandt Landsskatteretten, at klageren havde handlet mindst groft uagtsomt ved ikke at betale afgift af den usædvanligt store mængde forudbestilte varer. Da Skattestyrelsen modtog kontroloplysningerne den 5. januar 2021 og varslede ændringerne den 5. maj 2021, var fristerne i Skatteforvaltningsloven § 32, stk. 2 overholdt. Klageren hæftede for afgiften jf. Øl- og vinafgiftsloven § 27, stk. 9.
Et retsmedlem var dog uenig og stemte for at nedsætte afgiften til 0 kr. for alle registreringer, da der ikke var skabt en formodning for, at klageren havde indkøbt og indført den registrerede varemængde, heller ikke for de forudbestilte varer.
Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse vedrørende varer, der er forudbestilt af klageren. For den øvrige varemængde ændres Skattestyrelsens afgørelse, og afgiften nedsættes til 0 kr. Den beløbsmæssige opgørelse overlades til Skattestyrelsen.

Kursus afholdes**:**
11. december i Hvidovre
Lignende afgørelser

Landsskatteretten
Sagen omhandler Skattestyrelsens opkrævning af 102.670 kr. i ølafgift for øl indkøbt i Tyskland i perioden 8. april 2018 til 6. ma...

Landsskatteretten
Sagen omhandler Skattestyrelsens opkrævning af øl- og tobaksafgift for varer indkøbt i Tyskland i perioden 17. marts 2018 til 29. ...

Landsskatteretten
Sagen omhandler Skattestyrelsens opkrævning af 101.819 kr. i ølafgift hos en klager for indkøb af 39.436 liter øl i Tyskland i per...