Search for a command to run...
Dato
20. august 2025
Principiel sag
Nej
Forsikringstype
Sygdom
Afgørelse
Selskab medhold
Firma navn
Danica Pension, Livsforsikringsaktieselskab
Dokument
Sagen omhandler en forsikringstagers krav om tilbagebetaling af præmier for en børnesundhedsforsikring for perioden 2021-2025. Klageren mener, at forsikringen burde være ophørt automatisk, da han flyttede sin pensionsordning fra Danica Pension til et andet selskab i forbindelse med et jobskifte.
I september 2020 skiftede klageren job og overførte sin pensionsordning fra Danica Pension. Han var af den overbevisning, at alle tilknyttede forsikringer fulgte med eller blev opsagt. I starten af 2025 opdagede han via et kontoudtog, at Danica fortsat havde trukket præmie for en børnesundhedsforsikring. Han var dermed dobbeltforsikret i perioden 2021-2025.
Klageren kræver fuld tilbagebetaling af de opkrævede præmier fra 2021 til 2025. Hans centrale argumenter er:
Klageren udtaler i sin oprindelige klage:
"Jeg mener ikke at Danica har levet op til deres oplysningspligt ved at lade denne ene forsikring fortsætte uden at indhente min accept. De har heller ikke oplyst - som beskrevet i betingelserne - om de årlige prisstigninger, som de har gennemført hvert år. Jeg mener det er er en helt bevidst strategi fra Danica's side, da oplysninger til kunderne på disse ordninger selvfølgelig øger deres 'churn'."
Danica Pension afviser kravet om tilbagebetaling med følgende begrundelser:
Klageren får ikke medhold i sin klage.
Ankenævnet finder ikke grundlag for at pålægge selskabet at tilbagebetale præmien for børnesundhedsforsikringen. Nævnets afgørelse er baseret på følgende hovedpunkter:
Nævnet lægger afgørende vægt på, at børnesundhedsforsikringen var en privat forsikring, tegnet uafhængigt af klagerens pensionsordning. Derfor ophører en sådan forsikring ikke automatisk, blot fordi pensionsordningen overføres til et andet selskab.
Det fastslås, at selskabet har været i risiko og dermed har ydet en dækning i hele den periode, klageren ønsker præmien tilbagebetalt for. Samtidig har klageren via Betalingsservice kunnet konstatere de løbende trækninger fra sin konto. Da klageren var af den overbevisning, at han ikke længere havde forsikringer hos selskabet, burde han have opdaget betalingerne og gjort indsigelse.
Nævnet lægger til grund, at selskabet sendte breve til klageren via e-Boks i marts 2021 og november 2021. Disse breve indebar, at klageren kunne være blevet opmærksom på, at børnesundhedsforsikringen fortsat var i kraft.
På baggrund af disse forhold konkluderer nævnet, at klagerens øvrige anbringender ikke kan føre til et andet resultat.

Kursus afholdes:
1. oktober Hvidovre
6. oktober Vejle
8. december Aalborg
Lønmodtagerforhold - Indeholdelsespligt – Afstemnings...
Læs mereLignende afgørelser

Ankenævnet for Forsikring
Sagen omhandler en klage fra en forsikringstager, der ønsker tilbagebetaling af præmier for en ulykkesforsikring, som han har beta...

Ankenævnet for Forsikring
Klageren, der har en pensionsordning i Danica Pension, klager over størrelsen af den opkrævede præmie efter overgang til individue...

Ankenævnet for Forsikring
Denne sag omhandler en tvist mellem en forsikringstager og Købstædernes Forsikring vedrørende dobbeltforsikring af en bygning og k...