Search for a command to run...
Dato
20. august 2025
Principiel sag
Nej
Forsikringstype
Ulykke
Afgørelse
Selskab medhold
Firma navn
hf-forsikring
Dokument
Relaterede love
Sagen omhandler en tvist mellem en forsikringstager og dennes ulykkesforsikringsselskab, HF Forsikring, vedrørende størrelsen på méngodtgørelsen efter en arbejdsskade den 12. december 2022. Kernen i sagen er gyldigheden af en særlig klausul i policen, som selskabet har anvendt til at nedsætte erstatningen, og som klageren bestrider at have modtaget eller accepteret.
Efter et fald på en trappe på sin arbejdsplads blev klagerens varige mén vurderet til 15% af Arbejdsmarkedets Erhvervssikring (AES), fordelt på 5% for følger efter hovedtraume og 10% for gener i lænd og højre lår. HF Forsikring anerkendte kun en méngrad på 5% og afviste at dække ménet for lænden med henvisning til en særlig klausul i forsikringsaftalen fra 2015. Klausulen blev indført på baggrund af en tidligere skade fra 2008, hvor klageren fik et varigt mén på 15% for lænde- og nakkegener.
Klageren afviser gyldigheden af de særlige forsikringsbetingelser og kræver méngodtgørelse i overensstemmelse med AES' vurdering på 15%. Klagerens centrale argumenter er:
HF Forsikring fastholder sin afgørelse om en méngodtgørelse på 5%. Selskabets argumenter er:
Medmindre vi hører fra dig inden 8 dage fra d.d., tillader vi os at gå ud fra, at du kan acceptere ovennævnte forbehold, i modsat fald bedes du venligst kontakte os hurtigst muligt.
Klageren får ikke medhold.
Ankenævnet finder, at HF Forsikring har løftet bevisbyrden for, at brevet af 7. maj 2015 med de skærpede vilkår er kommet frem til klageren, og at vilkårene er gyldigt vedtaget mellem parterne.
Nævnet lægger vægt på, at selskabet har sendt policen og de særlige vilkår med almindelig brevpost til den adresse, som klageren selv oplyste i en e-mail den 16. april 2015. Det følger af Forsikringsaftaleloven § 33, at meddelelser fra selskabet bliver virksomme, når de modtages af forsikringstageren, og det er selskabet, der har bevisbyrden herfor. Nævnet finder denne bevisbyrde løftet.
Videre lægger nævnet vægt på selskabets interne notat af 18. maj 2015, hvor det er noteret, at klageren telefonisk var indforstået med de særlige vilkår.
På denne baggrund er der ikke grundlag for at kritisere, at selskabet har fastsat klagerens mén efter ulykken til 5%. Fastsættelsen er i overensstemmelse med de gyldigt aftalte vilkår og Arbejdsmarkedets Erhvervssikrings vurdering af, at hovedpineménet udgør 5%.
For så vidt angår klagerens utilfredshed med selskabets sagsbehandling i forhold til aktindsigt, samtykkeerklæring og overholdelse af reglerne om god skik, bemærker nævnet, at disse forhold reguleres af databeskyttelsesloven, databeskyttelsesforordningen og lov om finansiel virksomhed. Tilsynet med overholdelsen af disse love føres af henholdsvis Datatilsynet og Finanstilsynet, hvorfor nævnet ikke kan afgøre disse klagepunkter.

2. juni 2026 Hvidovre
3. juni 2026 Aarhus
Formål og udbytte
Lignende afgørelser

Ankenævnet for Forsikring
Klageren havde en ulykkesforsikring i Topdanmark Forsikring A/S og klagede over, at selskabet havde afvist at udbetale ménerstatni...

Ankenævnet for Forsikring
Sagen omhandler en tvist mellem en forsikringstager og Forsikringsselskabet Vejle Brand g/s vedrørende fastsættelse af méngrad eft...

Ankenævnet for Forsikring
Klageren havde en ulykkesforsikring hos HF Forsikring g/s og klagede over, at selskabet havde afvist at yde forsikringsdækning for...