Search for a command to run...
Dato
19. marts 2025
Udsteder
Domstolen
Land
Rumænien
Dommer
EU’s institutioner og organer, Europa-Kommissionen, Rumænien, EU-medlemsstater
Dokument
Nøgleord
Sagen omhandler en præjudiciel anmodning fra en rumænsk appeldomstol vedrørende nedsættelsen af økonomisk støtte til dyrevelfærd under Rumæniens nationale program for udvikling af landdistrikterne 2007-2013 (ELFUL), hvor støttemodtageren var Porcellino Grasso SRL. Nedsættelsen blev foretaget af de rumænske betalingsmyndigheder (APIA) efter, at Den Europæiske Revisionsret havde konstateret beregningsfejl i støttesatserne for slagtesvin, hvilket medførte, at de udbetalte beløb var uforenelige med EU-retten, specifikt artikel 40, stk. 3, i forordning nr. 1698/2005.
Porcellino Grasso bestred nedsættelsen og argumenterede for, at de nationale myndigheder var forhindret i at ændre støttebeløbene. Dette skyldtes, at de oprindelige, fejlagtige beløb var godkendt i en gennemførelsesafgørelse fra Europa-Kommissionen (C(2012) 3529), og fordi fristen for at ændre landdistriktsprogrammet var udløbet. Støttemodtageren påberåbte sig desuden, at en dom fra Den Europæiske Unions Ret (T-33/21), som annullerede en finansiel korrektion fra Kommissionen i en lignende rumænsk sag på grund af princippet om berettiget forventning, burde tages i betragtning.
Hovedspørgsmålene, som den forelæggende ret stillede, centrerede sig om, hvorvidt EU-regler om programrevision, Kommissionens afgørelsers retsvirkninger, og princippet om beskyttelse af den berettigede forventning forhindrede de nationale myndigheder i at foretage den øjeblikkelige nedsættelse. Endvidere spurgtes der, om princippet om medlemsstaternes ansvar for overtrædelse af EU-retten forpligtede den rumænske stat til at betale støttemodtageren det oprindelige, højere beløb, selvom det var fastsat i strid med EU-retten.
Domstolen fastslog, at de relevante EU-bestemmelser om programrevision og ændring ikke er til hinder for, at nationale myndigheder straks nedsætter støtten, når den oprindelige beregning var i strid med EU-retten.
Domstolen præciserede, at rettelsen af en beregningsfejl, som medfører en uforenelighed med EU-retten, ikke udgør en "revision" eller "ændring" af programmet, som kræver Kommissionens godkendelse eller overholdelse af de frister, der er fastsat i artikel 19 i forordning nr. 1698/2005 og artikel 9, stk. 3, i forordning nr. 1974/2006.
I overensstemmelse med artikel 58, stk. 1, i forordning nr. 1306/2013 har medlemsstaterne pligt til at:
Domstolen understregede, at denne forpligtelse til at beskytte Unionens finansielle interesser og sikre lovligheden af udgifterne er uafhængig af fristerne for programændringer. Korrektionen sikrer blot en tilbagevenden til den situation, som oprindeligt burde have fulgt af programmet, hvis fejlen ikke var blevet begået.
Domstolen afviste, at betragtningerne fra Den Europæiske Unions Ret i sag T-33/21 (hvor berettiget forventning var anerkendt i forholdet mellem Rumænien og Kommissionen) havde betydning for denne sag, da denne tvist (i lighed med Avicarvil Farms, C-443/21) omhandler støtte, der ikke var beskyttet af berettiget forventning i forholdet mellem Rumænien og Kommissionen. Der kan ikke etableres en berettiget forventning hos borgeren om en behandling, der er i strid med EU-retten (jf. præmis 43).
Domstolen afgjorde, at princippet om medlemsstaternes ansvar i tilfælde af overtrædelse af EU-retten ikke finder anvendelse i denne situation. Da de berigtigede satser er i overensstemmelse med EU-retten, har støttemodtageren ingen ret til at modtage den ulovlige forskel. At udbetale den ulovlige del af beløbet ville udgøre en ugrundet berigelse i strid med EU-retten.
Afgørelsen cementerer flere centrale principper inden for den fælles landbrugspolitiks finansiering og forvaltning:
Korrektionspligt (Artikel 58 i forordning nr. 1306/2013): Medlemsstaterne har en selvstændig og øjeblikkelig pligt til at beskytte Unionens finansielle interesser ved at korrigere uregelmæssigheder og sikre lovligheden af de foranstaltninger, der finansieres af ELFUL. Denne pligt er effektiv, uanset om Kommissionen har truffet en endelig afgørelse om udelukkelse fra EU-finansiering.
Afgrænsning af programrevision: Berigtigelse af en åbenbar beregningsfejl, der medfører, at støtten er uforenelig med EU-lovgivningen (f.eks. artikel 40, stk. 3, i forordning nr. 1698/2005), anses ikke som en revision eller ændring af landdistriktsprogrammet. Der er derfor ingen hindring i de frister, der er fastsat for sådanne revisioner (artikel 19 i forordning nr. 1698/2005).

2. juni 2026 Hvidovre
3. juni 2026 Aarhus
Formål og udbytte
Lignende afgørelser

EU-Domstolen
Sagen omhandler gyldigheden af artikel 7, stk. 1 og 2, i Rådets forordning (EF) nr. 73/2009 om direkte støtte til landbrugere. Agr...

EU-Domstolen
Denne præjudicielle afgørelse vedrører fortolkningen af EU-reglerne for finansiering fra Den Europæiske Landbrugsfond for Udviklin...

EU-Domstolen
Sagen omhandler en præjudiciel forelæggelse fra en rumænsk appeldomstol vedrørende fortolkningen af EU-regler for landbrugsstøtte ...