Search for a command to run...
Dato
18. juni 2025
Udsteder
Domstolen
Land
Italien
Dommer
EU-medlemsstater, Europa-Kommissionen, Spanien, EU’s institutioner og organer
Dokument
Nøgleord
Denne præjudicielle forelæggelse (Sag C-645/23) vedrører fortolkningen af artikel 1, stk. 2, i direktiv 2008/118/EF om harmonisering af punktafgifter og spørgsmålet om, hvorvidt en national tillægspunktafgift på elektricitet er lovlig, samt i hvilket omfang direktivbestemmelser kan påberåbes i tvister mellem private.
Sagen udspringer af en tvist i Italien mellem elektricitetsleverandøren Hera Comm SpA og slutforbrugeren Falconeri Srl. Falconeri krævede tilbagebetaling af en tillægspunktafgift på elektricitet, som Hera Comm havde opkrævet og overvæltet på Falconeri. Falconeri hævdede, at afgiften var ulovlig i henhold til EU-retten, idet den italienske lovgivning (lovdekret nr. 511/1988) fastsatte afgiften uden at forfølge et "særligt formål", hvilket er et krav i direktiv 2008/118/EF, men udelukkende tjente et generelt budgetmæssigt formål for lokale og regionale myndigheder.
Hera Comm argumenterede for, at tillægsafgiften blot udgjorde en forhøjelse af den almindelige punktafgift og dermed ikke skulle underlægges kravet om særlige formål i direktivets artikel 1, stk. 2.
Corte d’appello di Bologna (appeldomstolen i Bologna) forelagde to hovedspørgsmål for Domstolen:
Domstolen fastslog, at den omhandlede italienske tillægspunktafgift på elektricitet udgjorde en "yderligere indirekte afgift" i direktiv 2008/118’s forstand, og at den var i strid med direktivet, da den ikke forfulgte et "særligt formål". Domstolen afviste dog, at direktivbestemmelsen havde direkte horisontal virkning, som kunne tvinge den nationale domstol til at undlade at anvende national lovgivning.
Domstolen konkluderede, at selvom tillægsafgiften fulgte samme beregnings- og opkrævningsregler som den almindelige punktafgift, var den særskilt og faldt derfor ind under begrebet "yderligere indirekte afgifter" i artikel 1, stk. 2, i direktiv 2008/118. Denne kvalifikation blev begrundet med følgende objektive kendetegn:
Da formålet med afgiften var at "sikre de nødvendige midler til de regionale og lokale myndigheders finanser for at sikre udførelsen af deres institutionelle opgaver", blev formålet anset for at være rent budgetmæssigt og ikke et tilstrækkeligt "særligt formål" som krævet i EU-retten. Den italienske afgift var derfor i strid med direktiv 2008/118.
Vedrørende tilbagesøgningskravet mellem de private parter (Falconeri mod Hera Comm), bekræftede Domstolen sit princip om, at direktiver ikke kan skabe forpligtelser for private og derfor ikke kan påberåbes over for private parter (manglende horisontal direkte virkning).
EU-retten skal fortolkes således, at en national ret [...] ikke alene på grundlag af EU-retten er forpligtet til at undlade at anvende de nævnte bestemmelser i national ret.
Dette forbud gælder, medmindre leverandøren er underlagt statens myndighed eller kontrol, hvilket det tilkommer den forelæggende ret at vurdere. Dog understregede Domstolen, at Effektivitetsprincippet stadig skal overholdes:
Afgørelsen bekræfter og uddyber flere centrale EU-retlige principper vedrørende harmoniserede punktafgifter og direktivers rækkevidde i nationale tvister.

Kursus afholdes**:**
11. december i Hvidovre
Lignende afgørelser

EU-Domstolen
Sagen omhandler en estisk salgsafgift på detailsalg af flydende brændstof, som blev opkrævet af Tallinn kommune og øremærket til f...

EU-Domstolen
OKG AB anlagde sag mod Skatteverket i Sverige vedrørende en afgift på termisk effekt i atomreaktorer. OKG mente, at afgiften var e...

EU-Domstolen
Sagen omhandler en tysk afgift på nukleart brændsel anvendt til erhvervsmæssig elproduktion. Kernkraftwerke Lippe-Ems GmbH (KLE) a...