Search for a command to run...
Dato
18. juni 2025
Udsteder
Domstolen
Land
Litauen
Dommer
Litauen, EU-medlemsstater, EU’s institutioner og organer, Spanien, Europa-Kommissionen
Dokument
Nøgleord
M, et e-pengeinstitut, blev p
l
agt otte s
rskilte b
dder af Lietuvos bankas (Litauens nationalbank) efter en kontrol af instituttets overholdelse af den nationale lovgivning til forebyggelse af hvidvask af penge og terrorfinansiering (AML/CTF).
Syv af overtr
delserne blev kvalificeret som "systematiske overtr
delser". De samlede b
dder bel
b sig oprindeligt til 370.000 EUR.
M anf
gtede afg
relsen og h
vdede, at de samtidige overtr
delser, der blev konstateret under
enkelt kontrol, burde behandles som
samlet systematisk overtr
delse, hvilket kun skulle medf
re
b
de. M h
vdede, at Litauens praksis var i strid med proportionalitetsprincippet og princippet ne bis in idem (forbud mod dobbeltstraf).
De pr
j
udicielle sp
rgsm
l, indgivet af Litauens
verste forvaltningsdomstol, drejede sig om, hvorvidt artikel 59 i hvidvaskdirektivet (Direktiv 2015/849) er til hinder for en national lovgivning eller praksis, der tillader, at hver overtr
delse af kravene, uanset om de henh
rer under samme eller forskellige grupper, kvalificeres som en s
rskilt systematisk overtr
delse, hvilket giver anledning til s
rskilte, kumulerede b
dder.
Domstolen fastsl
r, at artikel 59 i hvidvaskdirektivet (Direktiv 2015/849) skal fortolkes s
ledes, at den ikke er til hinder for en national lovgivning eller praksis, hvorefter hver af de "systematiske overtr
delser" af kravene i stk. 1 i denne artikel, som den kompetente myndighed har konstateret under
enkelt kontrol, skal kvalificeres som en "s
rskilt systematisk overtr
delse", der giver anledning til en s
rskilt b
de.
Domstolen bem
rker, at direktivet udelukkende foretager en minimumsharmonisering, hvilket giver medlemsstaterne frihed til at fasts
tte strengere sanktioner (pr
mis 29, 37). Den litauiske praksis med kumulation af b
dder er derfor principielt forenelig med EU-retten, forudsat at de almindelige EU-retlige principper, is
r effektivitetsprincippet og proportionalitetsprincippet, overholdes (pr
mis 71).
rende de kumulative sanktioner
rende for, om der skal fasts
ttes s
rskilte overtr
delser.
l
s
rskilte b
dder g
det muligt for medlemsstaterne i h
jere grad at tage hensyn til alle de relevante omst
digheder, der er n
evnt i artikel 60, stk. 4 (f.eks. overtr
delsens grovhed og varighed, den opn
ede gevinst).
spraksis underst
tter form
let med direktivet, som er at forebygge hvidvask af penge og finansiering af terrorisme, og sikrer, at sanktionerne er effektive og afskr
kkende.
Domstolen fastslog, at princippet ne bis in idem (Chartret artikel 50) ikke var tilsidesat, da b
dderne blev p
l
agt af den samme myndighed i
enkelt afg
relse. Desuden vedr
rte de forskellige overtr
delser tilsides
ttelse af forskellige bestemmelser i national ret, hvilket betyder, at de faktiske handlinger blot lignede hinanden, men ikke var identiske, og derfor ikke opfyldte betingelsen "idem" (pr
mis 69-70).
Domstolen fortolkede AML-direktivet i lyset af dets form
l (forebyggelse af
hvidvask) og de generelle principper i EU-retten:
tter kun minimumskrav til sanktionering af overtr
delser (artikel 59, stk. 1-3). Dette giver medlemsstaterne frihed til at fasts
tte strengere nationale regler, herunder h
jere maksimale b
debel
eller flere s
rskilte sanktioner for samtidige overtr
delser.
re effektive og have afskr
kkende virkning for at bek
mpe hvidvask af penge og finansiering af terrorisme (Artikel 58, stk. 1). Muligheden for at p
l
s
rskilte b
dder for systematisk adf
rd vurderes som et hensigtsm
messigt redskab til at opn
dette.
dder, der hver is
r fasts
ttes under hensyntagen til det maksimale b
debel
, skal ikke g
ud over, hvad der er n
dvendigt for at n
de forebyggende m
l. Den nationale ret er forpligtet til at efterpr
ve, at sanktionens strenghed st
r i et rimeligt forhold til grovheden af de konstaterede overtr
delser (pr
mis 59).
l
samlet b
de for flere overtr
delser af forskellige bestemmelser i
samlet afg
relse. Kr
ves, at de faktiske handlinger er identiske, hvilket de ikke var i dette tilf
lde.

Kursus afholdes:
8. oktober i Hvidovre
9. oktober i Aarhus
Kurset giver deltagerne en grundig indføring i EU's nye løngennemsigtighedsdirektiv og dets praktiske im...
Læs mereLignende afgørelser

EU-Domstolen
Sagen vedrører præjudicielle spørgsmål fra den italienske Consiglio di Stato (øverste forvaltningsdomstol) om anvendelsen af princ...

EU-Domstolen
Robert Michal Chmielewski blev pålagt en bøde af de ungarske toldmyndigheder for ikke at have angivet likvide midler ved indrejse ...

EU-Domstolen
Sagen vedrører en præjudiciel forelæggelse fra Administrativen sad Sofia-grad (forvaltningsdomstolen i Sofia, Bulgarien) vedrørend...