Search for a command to run...
Dato
21. maj 2025
Hoved Emner
Processuelle bestemmelser
Eksterne links
Læs hele sagenUnder Emner
Ejendomsavance, Genvundne afskrivninger, Sagsbehandlingsfrister, Forældelse, Partshøring, Ugyldighed, Forslag til afgørelse
Sagen omhandler gyldigheden af en skatteansættelse for indkomståret 2015. Skattestyrelsen havde genoptaget selskabets ansættelse vedrørende salg af en ejendom og varslet en forhøjelse af den skattepligtige indkomst med 1.974.281 kr. baseret på en ny beregning af ejendomsavance og genvundne afskrivninger.
Selskabets repræsentant anerkendte, at der skulle ske en forhøjelse, men var uenig i beregningen af afskrivninger foretaget før 1993. Repræsentanten indsendte en korrigeret opgørelse, der resulterede i en lavere forhøjelse på 1.778.562 kr. Skattestyrelsen fulgte selskabets beregning og traf afgørelse om en forhøjelse på dette lavere beløb.
Selskabet klagede herefter over afgørelsen med påstand om, at den var ugyldig. Selskabet argumenterede for, at Skattestyrelsens oprindelige forslag var fejlbehæftet og dermed ugyldigt, og at afgørelsen, som var baseret på nye beregninger, reelt var et nyt forslag fremsat efter forældelsesfristens udløb.
Skattestyrelsen fastholdt, at afgørelsen var gyldig. Da forslaget blev sendt inden fristens udløb, og den endelige afgørelse var mere lempelig for selskabet og baseret på selskabets egne indsigelser, var der ikke pligt til at udsende et nyt forslag. Landsskatteretten stadfæstede denne vurdering.
Sagen angår, om Skattestyrelsens afgørelse var ugyldig, fordi den endelige forhøjelse af selskabets indkomst var lavere end det beløb, der var varslet i forslaget til afgørelse. Kernespørgsmålet er, om Skattestyrelsen var forpligtet til at fremsende et nyt forslag.
Landsskatteretten henviser til Skatteforvaltningsloven § 26, stk. 1, som fastsætter fristerne for varsling og afgørelse. Varsel skal sendes senest 1. maj i det fjerde år efter indkomstårets udløb, og afgørelsen skal træffes senest 1. august samme år. For indkomståret 2015 var fristerne henholdsvis 1. maj 2019 og 1. august 2019.
Efter Skatteforvaltningsloven § 20, stk. 1 skal der udsendes et forslag (varsel), hvis Skattestyrelsen agter at fravige selvangivelsen. Ifølge praksis, som beskrevet i Den Juridiske Vejledning, er det ikke nødvendigt at udsende et nyt forslag, hvis den endelige afgørelse indeholder en mindre forhøjelse end først varslet, og ændringen sker på baggrund af borgerens kommentarer.
Landsskatteretten konstaterer, at Skattestyrelsen sendte forslag den 24. april 2019 om en forhøjelse på 1.974.281 kr. Efter indsigelser fra selskabets repræsentant, som anerkendte en forhøjelse, men fremlagde en korrigeret beregning, traf Skattestyrelsen den 13. maj 2019 afgørelse om en lavere forhøjelse på 1.778.562 kr.
Retten finder, at:
Da det oprindelige forslag blev sendt rettidigt (24. april 2019) og afgørelsen blev truffet inden for fristen (13. maj 2019), er fristerne i Skatteforvaltningsloven § 26, stk. 1 overholdt. Landsskatteretten finder heller ikke, at afgørelsen lider af en begrundelsesmangel, da den forholder sig til selskabets oplysninger og henviser til relevante retsregler, jf. Forvaltningsloven § 24.
Landsskatteretten anser på denne baggrund Skattestyrelsens afgørelse for gyldig og stadfæster den.

Kursus afholdes:
1. oktober Hvidovre
6. oktober Vejle
8. december Aalborg
Lønmodtagerforhold - Indeholdelsespligt – Afstemnings...
Læs mereLignende afgørelser

Landsskatteretten
Sagen drejede sig om beskatning af hævninger foretaget af klageren fra selskabet [virksomhed1] ApS i indkomstårene 2004 og 2005. S...

Landsskatteretten
Sagen omhandler Landsskatterettens afgørelse vedrørende forhøjelse af en klagers skattepligtige indkomst for indkomstårene 2014 og...

Landsskatteretten
Sagen omhandler Landsskatterettens afgørelse vedrørende en virksomheds momstilsvar for perioderne 2019-2021. Skattestyrelsen havde...