Search for a command to run...
Dato
15. september 2025
Hoved Emner
Foreløbig fastsættelse, taksation og skønsmæssig ansættelse
Eksterne links
Læs hele sagenUnder Emner
Skønsmæssig ansættelse, Oplysningspligt, Bogføringsfejl, Bankindsætninger som omsætning, Fradrag for driftsomkostninger, Bruttoavance, Bevisbyrde
Sagen omhandler et entreprenørselskabs skattepligtige indkomst for indkomstårene 2021 og 2022. Da selskabet trods gentagne anmodninger ikke fremsendte det nødvendige regnskabsmateriale, bogføring eller bilag, anså Skattestyrelsen sig berettiget til at foretage en skønsmæssig ansættelse af indkomsten i medfør af Skattekontrollovens § 74, jf. oplysningspligten i Skattekontrollovens § 2, stk. 1.
Skattestyrelsens skøn var baseret på en gennemgang af selskabets bankkontoudskrifter, hvor alle indsætninger, der ikke umiddelbart kunne identificeres som skattefrie midler (såsom lån), blev anset som skattepligtig omsætning, jf. Statsskattelovens § 4. Skattestyrelsen godkendte fradrag for indberettede lønudgifter, men tillod kun et skønsmæssigt fradrag for øvrige driftsudgifter på 10% af den opgjorte omsætning.
| Post | IÅ 2021 (kr.) | IÅ 2022 (kr.) | Bemærkninger |
|---|---|---|---|
| Skønsmæssig omsætning (ekskl. moms) | 7.868.065 | 1.116.212 | Indsætninger på bankkonti |
| Fradrag for driftsudgifter (10% skøn) | -786.807 |
| -111.621 |
| Fradrag for lønudgifter (eIndkomst) | -1.814.043 | -133.243 | I henhold til eIndkomst |
| Skattepligtigt resultat (Skøn) | 5.267.215 | 871.348 |
| Oplyst resultat | 21.920 | -382.115 |
| Samlet forhøjelse | 5.245.295 | 1.253.463 |
Klageren fastholdt, at sagen burde hjemvises, da Skattestyrelsen ikke havde behandlet det fremsendte materiale. Subsidiært gjorde klageren gældende, at Skattestyrelsens skøn var urealistisk, idet en bruttoavance på 90% (som 10% fradrag implicerer) var eksorbitant høj for entreprenørbranchen. Klageren fremlagde under klagesagen efterfølgende fakturaer (hovedsageligt vedrørende udlejning af medarbejdere fra et selskab ejet af skatteyderens søn) og posteringsoversigter for mellemregningskonti i et forsøg på at dokumentere yderligere fradrag, som oversteg det skønsmæssigt tilladte fradrag i 2021.
Skattestyrelsen bemærkede, at det fremsendte materiale (fakturaer og mellemregningskonti) ikke var tilstrækkeligt dokumenteret og ikke opfyldte kravene i Bogføringsloven § 9, stk. 1 med hensyn til at specificere ydelser eller afstemme med selskabets indkomstforhold. Desuden var der sammenblanding med eneanpartshaverens søn, hvilket skærpede bevisbyrden for transaktionernes realitet.
Landsskatteretten stadfæstede Skattestyrelsens afgørelse, hvorefter selskabets skattepligtige indkomst forhøjes med 5.245.295 kr. for indkomståret 2021 og 1.253.463 kr. for indkomståret 2022. Landsskatteretten fandt, at Skattestyrelsen havde været berettiget til at fastsætte indkomsten skønsmæssigt i henhold til Skattekontrollovens § 74, da selskabet ikke havde opfyldt sin pligt til at indsende regnskabsmateriale, jf. Skattekontrollovens § 53, stk. 1.
Landsskatteretten lagde vægt på følgende afgørende punkter:

Kursus afholdes:
1. oktober Hvidovre
6. oktober Vejle
8. december Aalborg
Lønmodtagerforhold - Indeholdelsespligt – Afstemnings...
Læs mereLignende afgørelser

Landsskatteretten
Sagen omhandler en enkeltmandsvirksomhed, der ikke selvangav resultat for indkomståret 2021. Skattestyrelsen anmodede gentagne gan...

Landsskatteretten
Sagen omhandler en skønsmæssig forhøjelse af resultatet for en enkeltmandsvirksomhed for indkomståret 2022. Klageren, en murermest...

Landsskatteretten
Sagen omhandler en klager, der drev en personligt ejet rengøringsvirksomhed, men ikke selvangav resultat af virksomhed eller angav...