Search for a command to run...
Dato
12. marts 2025
Udsteder
Domstolen
Land
Ungarn
Dommer
Frankrig, Estland, Portugal, EU-medlemsstater, Ungarn, Nederlandene, EU’s institutioner og organer, Spanien, Europa-Kommissionen
Dokument
Nøgleord
Sagen omhandler en præjudiciel anmodning fra en ungarsk domstol vedrørende fortolkningen af GDPR (Databeskyttelsesforordning 2016/679), særligt retten til berigtigelse af personoplysninger i et offentligt register, når oplysningerne vedrører en persons kønsidentitet (transidentitet). Sagen blev anlagt af VP, en iransk statsborger med flygtningestatus i Ungarn, som ønskede at få rettet sin registrerede køn til mand i asylregistret, hvilket den ungarske asylmyndighed (Országos Idegenrendészeti Főigazgatóság) havde afvist.
VP fik tildelt flygtningestatus i 2014, delvist baseret på sin transidentitet, men blev registreret som kvinde i asylregistret. I 2022 anmodede VP om berigtigelse af kønnet til mand i henhold til GDPR artikel 16. Myndigheden afslog anmodningen med den begrundelse, at VP ikke havde fremlagt bevis for en kønsskifteoperation – en administrativ praksis uden lovhjemmel, særligt i lyset af at Ungarn manglede en anerkendelsesprocedure for transpersoner, især for udlændinge.
Fővárosi Törvényszék (retten i første instans i Budapest) forelagde spørgsmål for Domstolen for at afklare, om GDPR forpligter den dataansvarlige til at berigtige sådanne oplysninger, og i hvilket omfang myndigheden kan kræve dokumentation, herunder kirurgisk bevis.
| Spørgsmål | Centrale problemstilling | Domstolens svar (Kort) |
|---|---|---|
| 1 | Skal Art. 16 fortolkes således, at myndigheden skal berigtige kønnet, hvis det er urigtigt i henhold til Art. 5, stk. 1, litra d)? | Ja, forpligtelse til berigtigelse foreligger. |
| 2 & 3 | Kræver Art. 16 dokumentation, og kan der kræves bevis for kønsskifteoperation? |
| Dokumentation kan kræves, men kirurgisk bevis kan ikke kræves. |
Domstolen fastslog, at GDPR artikel 16 om retten til berigtigelse pålægger en national myndighed, der fører et offentligt register, at berigtige personoplysninger om en fysisk persons kønsidentitet, når disse oplysninger er urigtige i henhold til rigtighedsprincippet i artikel 5, stk. 1, litra d).
Domstolen præciserede følgende i sin afgørelse:
Afgørelsen cementerer flere centrale EU-retlige principper vedrørende databeskyttelse og grundlæggende rettigheder for transpersoner.
Domstolen henviser til de grundlæggende rettigheder, der er sikret i Chartret, som minimumsbeskyttelse:

2. juni 2026 Hvidovre
3. juni 2026 Aarhus
Formål og udbytte
Lignende afgørelser

EU-Domstolen
Sagen vedrører en præjudiciel forelæggelse fra Bulgarien, som omhandler sammenstødet mellem beskyttelse af personoplysninger (GDPR...