Search for a command to run...
Dato
12. marts 2025
Udsteder
Domstolen
Land
Tredjelande
Dommer
Privatperson
Dokument
Nøgleord
Sagen omhandler appellanten, Kurdistan Workers’ Party (PKK), som anfægtede afgørelser truffet af Rådet for Den Europæiske Union, hvorved organisationens navn løbende blev opretholdt på EU’s liste over personer, grupper og enheder, der er involveret i terrorhandlinger. Restriktive foranstaltninger, primært indefrysning af midler, blev pålagt i medfør af fælles holdning 2001/931/FUSP og forordning (EF) nr. 2580/2001.
PKK har været på listen siden 2002. Organisationen anfægtede Rettens domme (T-316/14 RENV og T-148/19), som i det væsentlige frifandt Rådet. PKK hævdede, at Retten fortolkede EU-retten forkert vedrørende definitionen af terrorisme, særligt i relation til situationer med væbnet konflikt og det kurdiske folks ret til selvbestemmelse.
De centrale anbringender rejst af PKK for Domstolen var:
Rådet og intervenienterne (Kommissionen, Frankrig og Nederlandene) påstod frifindelse, idet de anførte, at EU-retten mod terrorisme er uafhængig af folkerettens regler om væbnet konflikt og politiske bevægelser, og at risikoen for PKK's involvering i terroraktiviteter stadig består.
Domstolen forkastede PKK’s appel i sin helhed og stadfæstede dermed Rettens afgørelse om, at Rådet gyldigt kunne opretholde PKK på EU’s liste over terrorgrupper og forlænge de restriktive foranstaltninger (indefrysning af midler).
Domstolen fastslog, at fortolkningen af begrebet »terrorhandling« i artikel 1, stk. 3, i fælles holdning 2001/931 er funktionalistisk og uafhængig af organisationens endelige politiske eller underliggende mål (præmis 65).
»De overlagte handlinger, der er opregnet i artikel 1, stk. 3, første afsnit, litra a)-k), i fælles holdning 2001/931, anses således for at være terrorhandlinger, hvis de begås med det formål at intimidere en befolkning i alvorlig grad, uretmæssigt at tvinge offentlige myndigheder... eller at destabilisere eller ødelægge et lands... grundlæggende politiske, forfatningsmæssige, økonomiske eller sociale strukturer i alvorlig grad, idet det herved ikke er nødvendigt at tage hensyn til det formål – hvad enten det er et politisk formål eller et andet formål – som gerningsmanden bag den pågældende terrorhandling forfølger.« (Præmis 65)
Retten begik derfor ingen fejl ved at fastslå, at selvbestemmelsesprincippet ikke berettiger brug af de midler, der er opført i anti-terrorlovgivningen.
Domstolen stadfæstede, at Rådet gyldigt kunne basere opførelsen på Det Forenede Kongeriges afgørelse af 2001, selvom nogle af de dokumenterede hændelser var ældre. Den »tidsmæssige afstand« (ca. to år mellem de sidste forhold i 1999 og afgørelsen i 2001) blev anset for acceptabel i henhold til artikel 1, stk. 4, i fælles holdning 2001/931, da formålet er at påvise tilstedeværelsen af seriøse og troværdige beviser for involvering (præmis 95).
Retten havde korrekt fastslået, at Rådet havde opfyldt sin pligt til fornyet gennemgang ved at ajourføre sin vurdering af den fortsatte risiko for terrorisme, baseret på nylige hændelser (2014 og 2017), som demonstrerede PKK’s fortsatte involvering i aktiviteter, der faldt ind under definitionen af terrorisme (præmis 117-123). Rådet skal kun godtgøre, at risikoen fortsat foreligger, ikke at nye terrorhandlinger er begået.
Afgørelsen cementerer Domstolens fortolkning af EU’s ramme for bekæmpelse af terrorisme, især i lyset af spændingsforholdet mellem politiske konflikter og sikkerhedsforanstaltninger.

2. juni 2026 Hvidovre
3. juni 2026 Aarhus
Formål og udbytte
Lignende afgørelser

EU-Domstolen
Sagen vedrører præjudicielle spørgsmål fra den nederlandske Raad van State om gyldigheden af Rådets forordninger, der opretholdt o...