Search for a command to run...
Dato
12. marts 2025
Udsteder
Domstolen
Land
Tredjelande
Dommer
Privatperson
Dokument
Nøgleord
Igor Shuvalov, tidligere første vicepremierminister i Den Russiske Føderation (2008-2018) og efterfølgende formand for State Development Corporation VEB.RF, appellerede Domstolens dom (Retten), som havde stadfæstet Rådets beslutninger om at opretholde restriktive foranstaltninger mod ham.
Sanktionerne, der omfattede indefrysning af midler og rejseforbud, blev pålagt Shuvalov i februar 2022 under EU’s sanktionsregime (Afgørelse 2014/145/FUSP) rettet mod personer, der underminerer eller truer Ukraines territoriale integritet, suverænitet og uafhængighed (Kriterium a)).
Rådets begrundelse for opførelsen henviste til hans tidligere offentlige udtalelser som vicepremierminister i 2014 om Krims budgetmæssige integration, samt hans nuværende rolle som formand for VEB.RF, en offentlig institution, der aktivt støtter regeringens økonomiske politikker og er involveret i Krims økonomiske udvikling.
Shuvalov gjorde gældende, at Retten begik fejl vedrørende seks anbringender. De centrale anbringender vedrørte, at Rådet havde foretaget en urigtig bedømmelse af de faktiske omstændigheder (især ved at støtte sig på beviser, der ikke længere var aktuelle), tilsidesættelse af begrundelsespligten, krænkelse af hans grundlæggende ret til ytringsfrihed og tilsidesættelse af ejendomsretten i lyset af proportionalitetsprincippet.
Domstolen forkastede samtlige seks anbringender fremsat af Igor Shuvalov og stadfæstede dermed Rettens dom (T-289/22) og lovligheden af de restriktive foranstaltninger.
Domstolen fastslog, at Retten ikke begik en retlig fejl ved at anerkende, at Rådet kan tage hensyn til faktiske omstændigheder, der ligger forud for vedtagelsen af restriktive foranstaltninger, så længe de godtgør en kontinuitet i støtten til de sanktionsbegrundende tiltag op til det aktuelle tidspunkt (præmis 40).
Domstolen afviste Shuvalovs påstand om, at hans stilling som formand for VEB.RF var rent teknisk. Retten havde med rette konkluderet, at Rådet havde fremlagt tilstrækkeligt præcise, konkrete og samstemmende indicier, der godtgjorde, at han i kraft af sit hverv hos VEB.RF, som aktivt støttede den russiske regerings økonomiske politikker, uafbrudt havde ydet støtte i overensstemmelse med Kriterium a) (præmis 42, 47).
Domstolen bekræftede, at begrundelsen for de omtvistede retsakter var tilstrækkelig, da den gjorde det muligt for Shuvalov at forstå årsagen til foranstaltningerne og forsvare sig. Rådets henvisning til hans tidligere politiske udtalelser udgjorde alene beviser, som understøttede konstateringen af kontinuerlig støtte, og tilsidesatte ikke hans ytringsfrihed, da selve sanktionen er retsbevarende og ikke påvirker hans evne til at ytre sig frit (præmis 58, 64).
Med hensyn til proportionaliteten bekræftede Domstolen, at indefrysningen af midler ikke udgør et indgreb i ejendomsrettens væsentligste indhold, da foranstaltningerne er midlertidige, reversible og genstand for regelmæssig fornyet gennemgang. Begrænsningen er nødvendig og egnet til at opnå det legitime mål om at lægge pres på Den Russiske Føderations ledelse med henblik på at bringe destabiliserende tiltag i Ukraine til ophør (præmis 78, 79).
Afgørelsen fastlægger flere vigtige principper vedrørende EU’s restriktive foranstaltninger under FUSP:
Bevisbyrden: Det påhviler Rådet, og ikke den sanktionerede person, at godtgøre rigtigheden af den begrundelse, der ligger til grund for de restriktive foranstaltninger. Unionens retsinstanser skal foretage en fuld kontrol af den materielle rigtighed af de påståede faktiske omstændigheder og bevisernes beviskraft (præmis 38, 39).
Tidsmæssig relevans (Kontinuitetsprincippet): Rådet er berettiget til at inddrage oplysninger eller beviser vedrørende omstændigheder, der ligger forud for vedtagelsen af sanktionerne. Dette er tilladt, forudsat at disse oplysninger bidrager til at godtgøre en kontinuitet mellem personens tidligere og aktuelle situation, og at personen stadig opfylder opførelseskriterierne på tidspunktet for foranstaltningernes vedtagelse (præmis 40, 42).
Begrænsning af ejendomsretten (Chartrets art. 17): Restriktive foranstaltninger som indefrysning af midler kan begrænse ejendomsretten, så længe de overholder proportionalitetsprincippet. Foranstaltninger, der er midlertidige, reversible og åbner mulighed for frigivelse af midler til nødvendige formål, tilsidesætter ikke rettens væsentligste indhold (præmis 74, 78).
Ytringsfrihed (Chartrets art. 11): Offentlige udtalelser kan anvendes som bevis for en persons støtte til sanktionerede politikker uden at krænke ytringsfriheden, forudsat at udtalelserne fungerer som et bevis for adfærd og ikke i sig selv er genstand for sanktion (præmis 64, 65).

2. juni 2026 Hvidovre
3. juni 2026 Aarhus
Formål og udbytte
Lignende afgørelser

EU-Domstolen
Sagen angår Rådet for Den Europæiske Unions appel af en kendelse fra Rettens præsident, som i en sag om foreløbige forholdsregler ...