Search for a command to run...
Dato
12. februar 2025
Udsteder
Domstolen
Land
Danmark
Dommer
EU’s institutioner og organer, Europa-Kommissionen
Dokument
Nøgleord
Sagen vedrører en præjudiciel anmodning fra Vestre Landsret i Danmark i forbindelse med en straffesag mod ILVA A/S, der er et datterselskab i Lars Larsen Group. ILVA stod tiltalt for alvorlige overtrædelser af databeskyttelsesforordningen (GDPR) ved i perioden 2018-2019 ulovligt at have opbevaret personoplysninger vedrørende mindst 350.000 tidligere kunder. I Danmark pålægges GDPR-bøder af nationale domstole som strafferetlige sanktioner i henhold til forordningens artikel 83, stk. 9, hvilket nødvendiggjorde en afklaring af, hvordan bødens størrelse skulle fastsættes.
Anklagemyndigheden havde nedlagt påstand om en bøde baseret på koncernens samlede omsætning, hvilket var i strid med Retten i Århus' oprindelige dom, der kun tog udgangspunkt i ILVA's individuelle omsætning. Den centrale juridiske strid ved appelinstansen var derfor, om begrebet »virksomhed« i GDPR-artiklen om administrative bøder (artikel 83, stk. 4-6) skulle fortolkes bredt som en økonomisk enhed i overensstemmelse med EU-konkurrenceretten, hvilket ville inkludere moderselskabets globale omsætning.
Domstolen skulle navnlig besvare følgende spørgsmål, som Vestre Landsret forelagde:
| Spørgsmål | Problemstilling i Sagen | Domstolens svar (Kort) |
|---|---|---|
| 1 | Skal »virksomhed« i artikel 83, stk. 4-6, fortolkes som en økonomisk enhed (koncern) i overensstemmelse med TEUF artikel 101 og 102? | Ja |
| 2 | Skal bøden fastsættes på grundlag af datterselskabets omsætning eller hele koncernens samlede globale omsætning? |
| Hele koncernens omsætning |
ILVA A/S gjorde gældende, at da tiltalen kun var rejst mod datterselskabet, skulle kun dets egen omsætning indgå i beregningen af bøden.
Domstolen fastslår, at databeskyttelsesforordningens artikel 83, stk. 4-6, sammenholdt med forordningens 150. betragtning, skal fortolkes således, at begrebet »virksomhed« svarer til det konkurrenceretlige begreb »virksomhed« som omhandlet i artikel 101 TEUF og 102 TEUF.
Domstolen præciserer, at en virksomhed i denne forstand omfatter enhver økonomisk enhed, der består af menneskelige, materielle og immaterielle ressourcer, der forfølger et økonomisk mål på lang sigt, også selvom den juridisk set består af flere selskaber (moderselskab og datterselskaber).
Fastsættelse af maksimumsbeløb: Når en dataansvarlig (et datterselskab) pålægges en bøde for overtrædelse af GDPR, skal bødens maksimumsbeløb (op til 2% eller 4% af den samlede globale årlige omsætning) fastsættes på grundlag af den samlede globale årlige omsætning for den samlede økonomiske enhed (koncernen) i det foregående regnskabsår.
Proportionalitet og effektivitet: Domstolen understreger, at hensyntagen til begrebet »virksomhed« også er nødvendig for at vurdere bødemodtagerens reelle eller faktiske økonomiske formåen. Dette sikrer, at bøden opfylder betingelserne om effektivitet, proportionalitet og afskrækkende virkning fastsat i artikel 83, stk. 1.
Nationale sanktioner: Fortolkningen gælder også i medlemsstater, såsom Danmark, hvor bøder pålægges af nationale domstole som strafferetlige sanktioner (artikel 83, stk. 9), for at sikre, at sanktionernes virkning svarer til administrative bøder pålagt af tilsynsmyndighederne.
Afgørelsen fastlægger vigtige principper vedrørende anvendelsen og beregningen af GDPR-bøder, især når overtræderen er en del af en større koncern.
»Når en virksomhed pålægges administrative bøder, forstås en virksomhed i denne forbindelse som en virksomhed som omhandlet i artikel 101 og 102 i TEUF.« (150. betragtning)
Beregning af Bødens Maksimumsbeløb: For at sikre den nødvendige afskrækkende virkning, skal referencegrundlaget for maksimumsbeløbet (2% eller 4% af omsætningen) være den samlede globale årlige omsætning for hele den økonomiske enhed (koncernen), og ikke kun den juridiske enhed, der er direkte ansvarlig for overtrædelsen.
Proportionalitets- og Effektivitetsprincippet (Artikel 83, stk. 1): Fastlæggelsen af den endelige bødestørrelse skal tage hensyn til bødemodtagerens reelle økonomiske formåen. Ved at inkludere koncernens omsætning sikres det, at bøden er effektiv, står i et rimeligt forhold til overtrædelsen og har en tilstrækkelig afskrækkende virkning i overensstemmelse med artikel 83, stk. 1 og 2.
Ækvivalens ved Nationale Straffesanktioner (Artikel 83, stk. 9): I medlemsstater, der anvender strafferetlige sanktioner i stedet for administrative bøder, skal disse sanktioner have en virkning, der svarer til administrative bøder. Dette indebærer, at principperne for beregning af omsætning baseret på den økonomiske enhed også skal anvendes her.

Kursus afholdes:
8. oktober i Hvidovre
9. oktober i Aarhus
Kurset giver deltagerne en grundig indføring i EU's nye løngennemsigtighedsdirektiv og dets praktiske im...
Læs mereLignende afgørelser

Sø- og Handelsretten
Sagen omhandler, hvorvidt ECIT Account A/S (sagsøger) er medansvarlig for en konkurrencebegrænsende aftale om markedsdeling i disk...

Sø- og Handelsretten
Sagen omhandler, hvorvidt ECIT Account A/S (sagsøger) er medansvarlig for en konkurrencebegrænsende aftale om markedsdeling i disk...

Sø- og Handelsretten
Sagen omhandler, hvorvidt ECIT Account A/S (sagsøger) er medansvarlig for en konkurrencebegrænsende aftale om markedsdeling, indgå...