Search for a command to run...
Dato
11. juni 2025
Udsteder
Domstolen
Land
Estland
Dommer
Europa-Kommissionen, Østrig, EU’s institutioner og organer, EU-medlemsstater, Estland, Danmark
Dokument
Nøgleord
Sagen vedrører en præjudiciel anmodning fra Riigikohus (øverste domstol, Estland) om fortolkningen af Rådets direktiv 92/43/EØF (Habitatdirektivet) i forbindelse med fastsættelsen af nationale jagtkvoter for ulve (Canis lupus).
MTÜ Eesti Suurkiskjad, en estisk miljøbeskyttelsesforening, anfægtede Estlands Miljøkontors beslutning om at tillade jagt på 140 ulve i jagtsæsonen 2020/2021. Foreningen hævdede, at ulvens bevaringsstatus i Estland var ugunstig, navnlig da den på nationalt plan var klassificeret som "sårbar" (VU) på Den Internationale Union for Naturbevarelses (IUCN) rødliste. Miljøkontoret argumenterede derimod for, at man legitimt kunne tage højde for den bredere baltiske/eurasiske bestand, som blev anset for at have en gunstig status.
De præjudicielle spørgsmål centrerede sig om tre hovedområder:
Ulven i Estland er opført i bilag V til Habitatdirektivet, hvilket betyder, at der kan træffes forvaltningsforanstaltninger (jagt), forudsat at disse er forenelige med opretholdelsen af en gunstig bevaringsstatus for arten (artikel 14, stk. 1).
Domstolen fastslog, at selvom en arts gunstige bevaringsstatus nødvendigvis skal vurderes på lokalt og nationalt plan først, kan en medlemsstat ved vurderingen af en grænseoverskridende bestand (som ulven) tage hensyn til udvekslingen med bestande i nabomedlemsstater og tilgrænsende tredjelande. Dette hensyn er afgørende, især for mindre bestande, hvis levedygtighed afhænger af genetisk udveksling og indvandring.
Klassifikationen af en bestand som "sårbar" (VU) på IUCN’s rødliste udelukker ikke i sig selv, at arten har en gunstig bevaringsstatus i henhold til Habitatdirektivet. Domstolen understregede, at IUCN’s vurderingsmetode adskiller sig fra de kumulative videnskabelige betingelser, der er fastsat i direktivets artikel 1, litra i).
Ved vurderingen af betydningen af udveksling med nabobestande skal medlemsstaten navnlig:
Økonomiske, sociale og kulturelle behov (artikel 2, stk. 3) kan tages i betragtning som forhold, der påvirker arten, men de kan ikke bringes i anvendelse for at fastslå en gunstig bevaringsstatus, hvis de tre kumulative videnskabelige betingelser i artikel 1, litra i), andet afsnit, ikke er opfyldt. De sociale hensyn kan alene anvendes inden for rammerne af den skønsmargen, medlemsstaterne har under artikel 14, men ikke til at tilsidesætte bevaringsmålene.
Afgørelsen fastsætter vigtige retningslinjer for anvendelsen af Habitatdirektivet, især vedrørende forvaltningen af store rovdyr, hvis levesteder strækker sig over flere territorier.

2. juni 2026 Hvidovre
3. juni 2026 Aarhus
Formål og udbytte
Lignende afgørelser

EU-Domstolen
Sagen omhandler en anmodning om præjudiciel afgørelse fra en rumænsk domstol vedrørende fortolkningen af Rådets direktiv 92/43/EØF...

EU-Domstolen
Sagen angik en præjudiciel forelæggelse fra Niedersächsisches Oberverwaltungsgericht i Tyskland vedrørende lovligheden af en beken...

EU-Domstolen
Sagen omhandler en præjudiciel anmodning fra en italiensk forvaltningsdomstol vedrørende fortolkningen af artikel 6 i Rådets direk...