Search for a command to run...
Dato
9. april 2025
Udsteder
Domstolen
Land
Spanien
Dommer
EU-medlemsstater, Spanien, EU’s institutioner og organer, Europa-Kommissionen
Dokument
Nøgleord
Sagen omhandler en præjudiciel anmodning fra en spansk domstol vedrørende fortolkningen af EU-retten, navnlig direktiv 79/7/EØF om ligebehandling af mænd og kvinder inden for social sikring. Hovedspørgsmålet var, om den spanske regel for beregning af pension ved varig uarbejdsdygtighed som følge af en arbejdsulykke medførte indirekte forskelsbehandling på grundlag af køn.
Sagens kerne er KT, en kvindelig arbejdstager, der i en årrække havde nedsat sin arbejdstid og dermed sin løn med henblik på pasning af sit barn, hvilket er en ret sikret i spansk arbejdsret. Efter en arbejdsulykke blev hendes pension beregnet ud fra hendes faktiske, nedsatte løn på ulykkesdatoen, hvilket resulterede i en væsentligt lavere ydelse.
KT og den forelæggende ret anførte, at denne beregningsmetode udgjorde indirekte kønsdiskrimination, da statistikken viste, at over 90% af de arbejdstagere, der benyttede sig af retten til nedsat arbejdstid for børnepasning i den relevante periode, var kvinder. Denne tilsyneladende neutrale nationale regel (at beregne pensionen ud fra den faktiske løn) stillede dermed kvinder særligt ufordelagtigt i forhold til mænd.
Domstolen fastslog, at artikel 4, stk. 1, i direktiv 79/7/EØF ikke er til hinder for en national lovgivning, der fastsætter, at pensionen ved varig uarbejdsdygtighed som følge af en arbejdsulykke beregnes på grundlag af den løn, som arbejdstageren faktisk oppebar på datoen for ulykken, selvom dette rammer en gruppe, der overvejende består af kvinder.
Domstolen præciserede indledningsvis, at:
Domstolen accepterede princippet om, at medlemsstater har kompetence til at knytte socialsikringsydelser til den faktisk oppebårne løn. Hovedspørgsmålet blev, om der forelå indirekte forskelsbehandling.
En særlig ufordelagtig situation foreligger navnlig, såfremt det kan påvises, at en national lovgivning stiller en betydelig større andel af personer af det ene køn ufordelagtigt i forhold til personer af det andet køn.
Domstolen fandt, at den forelæggende rets statistiske oplysninger (at 90% af alle, der reducerede arbejdstiden, var kvinder) var for generelle og utilstrækkelige til at bevise indirekte forskelsbehandling i dette konkrete tilfælde. Statistikken dækkede det samlede antal arbejdstagere med nedsat arbejdstid, men ikke specifikt den undergruppe, der stilles ugunstigt af beregningsreglen, nemlig:
Uden mere specifikke statistiske data, der viser, at denne præcise ugunstigt stillede gruppe overvejende består af kvinder, kunne Domstolen ikke konstatere en overtrædelse af direktiv 79/7/EØF.
Afgørelsen bekræfter centrale principper vedrørende ligebehandling i social sikring og håndhævelsen af indirekte forskelsbehandling under EU-retten.

2. juni 2026 Hvidovre
3. juni 2026 Aarhus
Formål og udbytte
Lignende afgørelser

EU-Domstolen
Sagen omhandler en anmodning om præjudiciel afgørelse fra Tribunal Superior de Justicia de Galicia (Spanien) vedrørende fortolknin...

EU-Domstolen
Sagen omhandler Isabel Elbal Morenos ansøgning om alderspension i Spanien, som blev afvist, fordi hun ikke opfyldte minimumsbidrag...

EU-Domstolen
Sagen omhandler en anmodning om præjudiciel afgørelse fra Tribunal Superior de Justicia de la Comunidad Autónoma del País Vasco (h...