Search for a command to run...
Dato
6. august 2025
Principiel sag
Nej
Forsikringstype
Både
Afgørelse
Selskab medhold
Firma navn
Chubb European Group v/Pantaenius
Dokument
Sagen omhandler en tvist mellem en forsikringstager og dennes selskab om opkrævning af en selvrisiko på 25.000 kr. efter en grundstødning. Forsikringstageren mener, at han ikke skal betale selvrisiko, da skaden skete i en sejlrende, der burde have været dyb nok, og at ansvaret derfor påhviler havnen.
Den 2. maj 2023 grundstødte klagerens båd under udsejling fra en lystbådehavn. Båden, som har en dybgang på 1,2 meter, ramte bunden i sejlrenden, der var opgivet til at have en minimumsdybde på 2,7 meter. Grundstødningen forårsagede skade på bådens ror.
Klageren kræver at få dækket sin selvrisiko på 25.000 kr. Han argumenterer for, at han ikke kan drages til ansvar for grundstødningen, da han befandt sig i den afmærkede sejlrende. Han mener, at ansvaret ligger hos havnen, som ifølge klageren var bekendt med, at en anden båd var grundstødt i området tidligere på ugen. Klageren anfører, at det er havnens forsikringsselskab, der bør dække hans selvrisiko.
Forsikringsselskabet har afvist at dække selvrisikoen. Selskabet henviser til forsikringspolicen, hvoraf det fremgår, at der er en selvrisiko på 25.000 kr. for alle skader, medmindre skaden falder ind under specifikke undtagelser (f.eks. totalskade, brand, eller kollision mens båden er fortøjet), hvilket ikke er tilfældet her.
Selskabet redegør for, at de undersøgte muligheden for at gøre regres mod havnen, men at havnens forsikringsselskab afviste ansvar. Havnens forsikringsselskab argumenterede for, at klageren havde foretaget en "ukorrekt og uafsluttet havnemanøvre" ved at sejle med låst rat, hvilket fik båden til at drive ud i siden af sejlrenden. Selskabet konkluderede derfor, at det ikke var muligt at holde havnen ansvarlig.
Selskabet opsummerer sin vurdering således:
"Om der er selvrisiko på en skade, afhænger ikke af om skadelidte er uden skyld i skaden. Men der er defineret i § 7 nogle skadetyper, der er uden selvrisiko. Og klagers skade er ikke en af de skader, der er uden selvrisiko."
Klageren får ikke medhold.
Ankenævnet finder ikke grundlag for at kritisere selskabets afgørelse om at opkræve selvrisiko. Nævnet lægger vægt på, at skaden på klagerens båd ikke er omfattet af de skadetyper, der ifølge forsikringsbetingelsernes § 7 er undtaget fra selvrisiko. Selvrisikoen er et på forhånd aftalt beløb, som klageren har accepteret at bære i en situation som den foreliggende.
Nævnet bemærker desuden, at selskabet ikke har pligt til at føre en retssag mod havnen for at få fastslået et eventuelt ansvar. Selskabets vurdering af, at et regreskrav mod havnen ikke kunne gennemføres, er tilstrækkelig.
Endelig fastslår nævnet, at det ikke har kompetence til at afgøre spørgsmålet om havnens eller havnens forsikringsselskabs erstatningsansvar. Nævnets kompetence er i henhold til vedtægternes § 2, stk. 1, begrænset til tvister mellem en forsikringstager og dennes eget forsikringsselskab. Da klageren hverken er forsikringstager eller sikret hos havnens forsikringsselskab, kan nævnet ikke behandle den del af klagen.
Det, som klageren i øvrigt har anført, kan ikke føre til et andet resultat.

Kursus afholdes:
1. oktober Hvidovre
6. oktober Vejle
8. december Aalborg
Lønmodtagerforhold - Indeholdelsespligt – Afstemnings...
Læs mereLignende afgørelser

Ankenævnet for Forsikring
Klageren har en lystfartøjsforsikring hos Lloyd's v/Søassurancen Danmark A/S og klager over selskabets behandling af en skade på e...

Ankenævnet for Forsikring
Sagen omhandler en tvist mellem forsikringstageren og Codan Forsikring A/S vedrørende opkrævning af selvrisiko efter en færdselsul...

Ankenævnet for Forsikring
Sagen omhandler en tvist mellem en forsikringstager og Topdanmark Forsikring A/S vedrørende opkrævning af selvrisiko efter en skad...