Search for a command to run...
Dato
6. august 2025
Principiel sag
Nej
Forsikringstype
Ulykke
Afgørelse
Selskab medhold
Firma navn
Topdanmark - en del af If Skadeforsikring
Dokument
Sagen omhandler en forsikringstagers krav om erstatning fra sin private heltidsulykkesforsikring for følgerne af to arbejdsulykker, der fandt sted i henholdsvis 1987 og 2001. Forsikringsselskabet, Topdanmark, har afvist dækning med henvisning til, at kravene er forældede.
Klageren har været udsat for to alvorlige arbejdsulykker:
Klageren anmeldte først formelt kravene til selskabet via e-mail den 18. oktober 2024.
Klageren fastholder, at han anmeldte begge ulykker mundtligt og ved aflevering af håndskrevne arbejdsnotater i selskabets lokale butik kort tid efter, de skete. Han argumenterer for, at selskabet bærer ansvaret for, at anmeldelserne er bortkommet, muligvis på grund af IT-problemer eller dårlig sagsbehandling.
Vedrørende ulykken i 1987 fik han angiveligt at vide, at han ikke selv skulle anmelde den, da hans arbejdsgiver allerede havde gjort det.
Vedrørende ulykken i 2001 fik han at vide, at forsikringen ikke dækkede "usynlige skader".
Klageren mener, at han har modtaget mangelfuld og forkert rådgivning, og at selskabet har udvist passivitet. Han anfører, at han var i "utilregnelig uvidenhed" om, at sagerne ikke blev behandlet, hvorfor forældelsesfristen bør suspenderes. Han ønsker erstatning for varigt mén, svie og smerter samt tabt erhvervsevne.
Topdanmark afviser at have modtaget anmeldelse af ulykkerne før den 18. oktober 2024. Selskabet kan ikke finde nogen registrering af skaderne eller henvendelser fra klageren i deres systemer fra 1987 eller 2001.
Selskabet anfører, at kravene er forældede efter både den 3-årige anmeldelsesfrist og den absolutte 30-årige forældelsesfrist. De fremhæver, at det er klagerens eget ansvar at anmelde en skade til sin private forsikring og at løfte bevisbyrden for, at anmeldelse er sket rettidigt.
Selskabet påpeger desuden, at klageren har anmeldt en anden skade i 2004 og modtaget erstatning, hvilket viser, at han havde kendskab til anmeldelsesproceduren.
Klageren får ikke medhold.
Nævnet bemærker, at bevisbyrden for, at et krav er anmeldt rettidigt, påhviler klageren. Efter en gennemgang af sagen finder nævnet ikke grundlag for at kritisere selskabets afvisning af dækning.
For ulykken i 1987 fastslår nævnet, at et eventuelt krav er forældet senest i 1990'erne. Dette er i overensstemmelse med de dagældende regler om 2 og 5 års forældelse i den daværende forsikringsaftaleloven § 29.
Hvad angår ulykken i 2001, finder nævnet, at kravet er forældet senest i 2007 i henhold til de samme dagældende regler i forsikringsaftaleloven.
Nævnet henviser desuden til overgangsreglerne i den nugældende Forældelsesloven § 30, som trådte i kraft i 2008, og konkluderer, at disse ikke ændrer ved, at kravene allerede var forældede. De øvrige argumenter, som klageren har fremsat, kan ikke føre til et andet resultat.
Da kravene er forældede, har selskabet været berettiget til at afvise dækning.

Kursus afholdes:
10. nov. Hvidovre
12. nov. Vejle
13. nov. Aalborg
Lignende afgørelser

Ankenævnet for Forsikring
Denne sag omhandler en tvist mellem en forsikringstager og Topdanmark Forsikring A/S vedrørende dækning under en ulykkesforsikring...

Ankenævnet for Forsikring
Sagen drejer sig om, hvorvidt klagerens krav på ménerstatning for PTSD, som følge af hændelser i 1990, 2005 og 2009, er forældede....

Ankenævnet for Forsikring
Klageren havde en ulykkesforsikring i Danske Forsikring og klagede over selskabets afvisning af at dække to anmeldte ...