Search for a command to run...
Dato
6. august 2025
Principiel sag
Nej
Forsikringstype
Individuel pension
Afgørelse
Selskab medhold
Firma navn
Danica Pension, Livsforsikringsaktieselskab
Dokument
Sagen omhandler en tvist mellem en forsikringstager og Danica Pension vedrørende afslag på genoptagelse af udbetaling for tab af erhvervsevne (TAE) og præmiefritagelse. Kernen i sagen er klagerens påstand om mangelfuld rådgivning fra selskabets side efter en raskmelding og efterfølgende afskedigelse, samt selskabets afvisning af kravet på grund af overskridelse af anmeldelsesfristen.
Klageren blev sygemeldt med kræft i maj 2019 og modtog udbetaling for midlertidig TAE fra Danica Pension fra september 2019 til 31. august 2021. Hun blev raskmeldt pr. 1. september 2021 og forsøgte at genoptage sit arbejde, men blev afskediget i oktober 2021 med fratrædelse pr. 31. maj 2022.
Efter fratrædelsen ophørte hendes pensionsordning og tilhørende forsikringsdækninger, herunder TAE-dækningen, pr. 1. september 2022, da ordningen overgik til en fripolice. Klageren var i kontakt med Danica Pension flere gange for at drøfte mulighederne for at videreføre sin pensionsordning privat. Først i september 2024, efter at være blevet gjort opmærksom på muligheden af en jurist, anmeldte hun krav om genoptagelse af sin TAE-dækning, da hun fortsat var syg og uarbejdsdygtig siden 2021.
Klageren mener, at hun har krav på at få genoptaget sin TAE-dækning og få den gjort varig, da hun aldrig reelt blev rask og nu er tilkendt førtidspension. Hendes centrale argument er, at Danica Pension har svigtet sin rådgivningsforpligtelse groft.
Danica Pension afviser klagerens krav og fastholder, at de har handlet korrekt og ydet tilstrækkelig rådgivning.
'Det er især vigtigt, hvis du er syg og endnu ikke har anmeldt din sygdom'.
Klageren får ikke medhold.
Ankenævnet finder ikke grundlag for at kritisere, at selskabet lod klagerens pensionsordning overgå til en fripolice pr. 1. september 2022, hvorved dækningen for tab af erhvervsevne ophørte. Nævnet lægger vægt på, at selskabet i brev af 19. maj 2022 tydeligt oplyste klageren om, at hun skulle henvende sig inden denne dato for at beholde sine forsikringer.
Nævnet fastslår, at selskabet har ret til at afvise at realitetsbehandle sagen, da klageren har anmeldt sit krav efter anmeldelsesfristens udløb. Klageren anmeldte kravet mere end 6 måneder efter forsikringens ophør den 1. september 2022. Anmeldelsesfristen i forsikringsbetingelserne er i overensstemmelse med Forsikringsaftaleloven § 29, stk. 6.
Nævnet finder, at klageren ikke har bevist, at selskabet har ydet en så mangelfuld rådgivning, at nævnet på erstatningsretligt grundlag kan pålægge selskabet at tilbyde fortsat dækning eller se bort fra anmeldelsesfristen.
Nævnet lægger vægt på flere forhold:
Selvom nævnet bemærker, at selskabet med fordel kunne have oplyst om anmeldelsesfristen i brevet af 29. december 2022, fører denne undladelse ikke til et andet resultat. Det, som klageren i øvrigt har anført, kan heller ikke føre til et andet resultat.

Kursus afholdes:
1. oktober Hvidovre
6. oktober Vejle
8. december Aalborg
Lønmodtagerforhold - Indeholdelsespligt – Afstemnings...
Læs mereLignende afgørelser

Ankenævnet for Forsikring
Klageren havde via sin pensionsordning i Danica Pension en forsikring med dækning ved tab af erhvervsevne. Klageren klager over, a...

Ankenævnet for Forsikring
Sagen omhandler en klage over Velliv, Pension og Livsforsikring A/S's afslag på udbetaling af ydelser fra en erhvervsevnetabsforsi...

Ankenævnet for Forsikring
Denne sag omhandler en tvist mellem en forsikringstager og PFA Pension vedrørende udbetaling af erhvervsevnetab, præmiefritagelse ...