Search for a command to run...
Dato
5. marts 2025
Udsteder
Domstolen
Land
Polen
Dommer
EU-medlemsstater, EU’s institutioner og organer, Polen, Europa-Kommissionen
Dokument
Nøgleord
Sagen omhandler et krav om kompensation fra to flypassagerer, M1.R. og M2.R., mod charterflyselskabet AAA sp. z o.o. efter en betydelig forsinkelse på over 22 timer af en flyvning fra Tenerife til Warszawa i maj 2021. Flyvningen var en del af en pakkerejse, som var indgået gennem en rejsearrangør (BBB) og betalt af en tredjepart (CCC) på gunstige vilkår.
Luftfartsselskabet, AAA, afviste passagerernes krav om kompensation i henhold til forordning (EF) nr. 261/2004. Selskabets hovedargument var, at passagererne ikke havde godtgjort, at de var i besiddelse af en bekræftet og betalt reservation. AAA hævdede, at passagererne faldt uden for forordningens anvendelsesområde i henhold til artikel 3, stk. 3, da de muligvis rejste gratis eller til en nedsat billetpris, der ikke var til rådighed for offentligheden.
Den forelæggende polske ret ønskede præjudiciel afklaring af to centrale spørgsmål under forordning nr. 261/2004:
Domstolen fastslog, at artikel 2, litra g), og artikel 3, stk. 2, litra a), i forordning nr. 261/2004 skal fortolkes bredt i lyset af målet om at sikre et højt beskyttelsesniveau for passagerer.
Et boardingkort kan udgøre et "andet bevis" for, at passagerens reservation er accepteret og registreret af luftfartsselskabet eller rejsearrangøren.
Domstolen præciserede fortolkningen af artikel 3, stk. 3, der udelukker passagerer, som rejser gratis eller til en nedsat billetpris, der ikke er til rådighed for offentligheden, fra forordningens anvendelsesområde. Da denne bestemmelse udgør en undtagelse fra hovedreglen, skal den fortolkes strengt.
Undtagelsen finder udelukkende anvendelse på situationer, hvor det er det transporterende luftfartsselskab, der har tilladt passageren at rejse gratis eller til en nedsat billetpris, der ikke er tilgængelig for offentligheden.
| Situation | Artikel 3, stk. 3 - Anvendelse | Begrundelse |
|---|---|---|
| Pakkerejse betalt af tredjemand (CCC) til rejsearrangør (BBB), som betaler luftfartsselskabet (AAA) markedsprisen. | Gælder ikke | Passageren anses ikke for at rejse gratis, da luftfartsselskabet har modtaget vederlag i overensstemmelse med markedsvilkårene. |
| Bevisbyrde for gratisrejse | Påhviler luftfartsselskabet | Da undtagelsen skal fortolkes strengt, påhviler det flyselskabet at godtgøre, at passageren rejste gratis eller til en nedsat billetpris for at undgå erstatningsansvar. |
Det er uden betydning for flypassagerens ret til kompensation, at rejsens pris blev betalt af en tredjemand (CCC) til rejsearrangøren (BBB), så længe det transporterende luftfartsselskab (AAA) modtog markedsprisen fra rejsearrangøren.
Domstolen understregede flere fundamentale principper, der styrer anvendelsen af forordning nr. 261/2004:
Højt Beskyttelsesniveau for Passagerer: Formålet med forordningen er at sikre et højt beskyttelsesniveau for passagerer, hvilket nødvendiggør en vid fortolkning af rettigheder og en streng fortolkning af undtagelser.
Bred Fortolkning af 'Reservation': Begrebet "reservation" (artikel 2, litra g)) og "bekræftet reservation" (artikel 3, stk. 2, litra a)) fortolkes bredt. Et boardingkort er tilstrækkeligt bevis for, at passageren har en bekræftet reservation, når flyvningen er gennemført.
Ansvar i Pakkerejser: Beskyttelsen i forordningen gælder også for flyvninger, der indgår i pakkerejser (Femte betragtning). Det transporterende luftfartsselskab er ansvarligt for at betale kompensation, uanset om det har et direkte kontraktforhold med passageren (artikel 3, stk. 5).
Streng Fortolkning af Undtagelsen (Artikel 3, stk. 3): Undtagelsen for passagerer, der rejser gratis eller til en nedsat billetpris, er snæver. Den sigter kun mod situationer, hvor luftfartsselskabet har givet afkald på vederlag og gælder derfor ikke, når en rejsearrangør eller tredjemand har betalt flyselskabet en markedsbestemt pris, selvom passageren internt modtog rejsen på gunstige vilkår.
Luftfartsselskabet bærer Bevisbyrden: Da artikel 3, stk. 3, er en undtagelsesbestemmelse, påhviler bevisbyrden for, at passageren rejste gratis eller til nedsat billetpris, det transporterende luftfartsselskab, der ønsker at frigøre sig fra erstatningsansvar.

4.000 kr. + moms pr. kursusdag
Kortet giver også adgang til at deltage på samme kursus med op til 3 personer.
Kortet kan benytte...
Læs mereLignende afgørelser

EU-Domstolen
Disse forenede sager om præjudiciel afgørelse vedrører fortolkningen af forordning (EF) nr. 261/2004 om luftfartspassagerers retti...

EU-Domstolen
Germán Rodríguez Cachafeiro og María de los Reyes Martínez-Reboredo Varela-Villamor anlagde sag mod Iberia, Líneas Aéreas de Españ...