Search for a command to run...
Dato
5. marts 2025
Udsteder
Domstolen
Land
Bulgarien
Dommer
EU’s institutioner og organer, Europa-Kommissionen
Dokument
Nøgleord
Sagen omhandler en præjudiciel anmodning fra Administrativen sad Sofia-oblast (forvaltningsdomstolen i provinsen Sofia, Bulgarien) vedrørende fortolkningen af EU-reglerne om grænseoverskridende samarbejde under Instrumentet til førtiltrædelsesbistand (IPA II) for perioden 2014-2020 og procedurer for finansiel korrektion.
Tvisten i hovedsagen stod mellem den bulgarske forening »NOV ZHIVOT 1919« (projektpartner) og Lederen af Forvaltningsmyndigheden for INTERREG IPA-programmet. Projektet var et grænseoverskridende samarbejde mellem Bulgarien og Serbien.
Projektets ledende støttemodtager var Babušnica kommune i Serbien, som ifølge tilskudsaftalen havde det overordnede ansvar over for Forvaltningsmyndigheden for hele projektets gennemførelse samt ansvaret for at tilbagebetale ethvert uretmæssigt udbetalt beløb, herunder dem forårsaget af partnerne.
NOV ZHIVOT 1919, som partner, blev identificeret som ophavsmand til en uregelmæssighed i form af en interessekonflikt i forbindelse med en tjenesteydelseskontrakt, hvilket var i strid med forordning 2018/1046 (Finansforordningen).
Forvaltningsmyndigheden vedtog en afgørelse om finansiel korrektion på 100% af de støtteberettigede udgifter, men rettede afgørelsen alene mod partneren NOV ZHIVOT 1919, som er etableret i Bulgarien. Dette skete tilsyneladende ud fra den nationale retsforståelse, at myndigheden manglede territorial kompetence til at rette afgørelsen mod den ledende støttemodtager i Serbien (et tredjeland).
Den forelæggende ret ønskede afklaret, om EU-retten, navnlig forordning (EU) nr. 447/2014, tillader, at en finansiel korrektion rettes udelukkende mod den partner, der har begået uregelmæssigheden, frem for den ledende støttemodtager, der er juridisk ansvarlig for tilbagebetalingen af de uretmæssigt udbetalte midler.
Domstolen fastslår, at EU-reglerne er til hinder for en national praksis, hvor Forvaltningsmyndigheden alene retter en afgørelse om finansiel korrektion til den økonomiske aktør (partneren), der har begået uregelmæssigheden, når der er udpeget en ledende støttemodtager, der bærer det overordnede finansielle ansvar for operationen.
Artikel 40 og artikel 46, stk. 6, i gennemførelsesforordning nr. 447/2014, sammenholdt med artikel 27, stk. 2, i forordning nr. 1299/2013, skal fortolkes således, at:
Domstolen understreger, at den ledende støttemodtager har et særligt forhold til Forvaltningsmyndigheden og fungerer som den direkte samarbejdspartner. I overensstemmelse med artikel 27, stk. 2, i forordning nr. 1299/2013 har Forvaltningsmyndigheden en klar forpligtelse til at inddrive uretmæssigt udbetalte beløb fra den ledende støttemodtager eller enemodtageren.
Domstolen præciserer, at tilbagebetalingsforpligtelsen blot er en konsekvens af, at betingelserne for EU-støtte ikke er overholdt, hvilket gør den opnåede fordel uretmæssig. Tilbagebetalingen skal derfor rettes mod den juridisk ansvarlige enhed, der er kontraktparten over for Forvaltningsmyndigheden, selvom en underliggende partner begik fejlen.
Henset til det økonomiske ansvar, der i overensstemmelse med artikel 27, stk. 2, i forordning nr. 1299/2013 påhviler den ledende støttemodtager, og henset til en sådan støttemodtagers egenskab af direkte samarbejdspartner med den pågældende forvaltningsmyndighed, skal det fastslås, at når en afgørelse om finansiel korrektion direkte berører en ledende støttemodtagers interesser, skal denne afgørelse rettes til denne støttemodtager.
Domstolen afviser desuden, at den nationale Forvaltningsmyndigheds territoriale begrænsninger med hensyn til at rette korrektionen til den serbiske ledende støttemodtager kan tilsidesætte denne EU-retlige forpligtelse. Som følge af besvarelsen af det første spørgsmål fandt Domstolen det unødvendigt at behandle spørgsmålet om de grundlæggende rettigheder i Chartrets artikel 41 og 47.
Afgørelsen cementerer principperne for økonomisk ansvar og inddrivelse af EU-midler under programmer for europæisk territorialt samarbejde, særligt i relation til IPA II-samarbejde med tredjelande.

Kursus afholdes:
22. oktober i Hvidovre
24. oktober i Vejle
Lignende afgørelser

EU-Domstolen
Somalische Vereniging Amsterdam en Omgeving (Somvao) anmodede om præjudiciel afgørelse vedrørende fortolkningen af artikel 4 i for...

EU-Domstolen
Den Italienske Republik appellerede en dom fra Den Europæiske Unions Ret, som frifandt Europa-Kommissionen for en påstand om annul...

EU-Domstolen
Sagen vedrører en præjudiciel anmodning fra en rumænsk appeldomstol (Curtea de Apel Cluj) om fortolkningen af EU-retten vedrørende...