Search for a command to run...
Dato
5. marts 2025
Udsteder
Domstolen
Land
Bulgarien
Dommer
Europa-Kommissionen, EU’s institutioner og organer
Dokument
Nøgleord
Domstolen tog stilling til to forenede præjudicielle anmodninger fra den øverste forvaltningsdomstol i Bulgarien vedrørende anvendelsen af Den Europæiske Unions Struktur- og Investeringsfonde (ESIF-midler) og Forordning (EU) nr. 1303/2013.
Sagerne (C-471/23 og C-477/23) drejede sig om, hvordan man definerer begrebet "støttemodtager" i komplekse projekter med flere partnere, samt hvem der skal være adressat for en afgørelse om finansiel korrektion, når uregelmæssigheden (f.eks. overtrædelse af udbudsregler) er begået af en underliggende enhed eller partner, og ikke den primære kontraktpart (kommunen).
I sag C-471/23 var Veliko Tarnovo Kommune den formelle modtager af tilskuddet og den ledende partner, men uregelmæssigheden i forbindelse med køb af elbusser blev begået af et kommunalt selskab (operatør af almen økonomisk interesse). Kommunen blev idømt en finansiel korrektion.
I sag C-477/23 var Pazardzhik Kommune den ledende partner, men uregelmæssigheden blev begået af partnerkommunen Belovo i forbindelse med opførelsen af et komposteringsanlæg. Korrektionen blev adresseret til Pazardzhik Kommune.
De centrale spørgsmål omhandlede:
Domstolen fastslog, at fortolkningen af ESIF-forordningen tillader fleksibilitet i fastlæggelsen af den finansielt ansvarlige part, men at grundlæggende rettigheder kræver adgang til retsmidler for den part, hvis interesser umiddelbart berøres af korrektionsafgørelsen.
Artikel 2, nr. 10), i forordning nr. 1303/2013 skal fortolkes bredt. Begrebet "støttemodtager" kan omfatte et organ, som har ansvaret for at iværksætte eller gennemføre operationer, selvom dette organ:
Domstolen understregede, at intet udelukker, at der kan være flere støttemodtagere for den samme operation, og at medlemsstaterne har skøn til at definere ansvarsfordelingen, forudsat at det er klart, hvilke organer der er ansvarlige for at iværksætte og gennemføre projekterne.
Domstolen præciserede, at en afgørelse om finansiel korrektion (som anses for en konsekvens af en uretmæssigt opnået fordel, ikke en sanktion) kan rettes mod en anden økonomisk aktør end den, der begik overtrædelsen, forudsat at denne aktør er finansielt ansvarlig over for forvaltningsmyndigheden. Dette ansvar fastlægges i national ret og i de kontraktlige forpligtelser, der regulerer ESIF-projektet. Dette betyder:
Princippet om god forvaltningsskik og retten til forsvar (Chartrets artikel 47) er til hinder for en national praksis, hvorefter en økonomisk aktør, der har begået uregelmæssigheden, og som er finansielt ansvarlig over for forvaltningsmyndigheden, nægtes retten til at deltage i den administrative og retslige procedure for fastsættelse af korrektionen.
I et sådant tilfælde, hvor en afgørelse om finansiel korrektion umiddelbart berører den økonomiske aktørs interesser [fordi den er finansielt ansvarlig], er det denne aktør, som skal have ret til at deltage i proceduren vedrørende fastsættelsen af denne finansielle korrektion og i retssagen vedrørende annullation af denne korrektion.
Muligheden for at anlægge et civilt regreskrav mod den ledende partner er ikke en tilstrækkelig erstatning for retten til at anfægte selve den bebyrdende administrative afgørelse om finansiel korrektion.
Afgørelsen styrker beskyttelsen af retssikkerhed og procedurelle rettigheder for alle økonomiske aktører, hvis interesser umiddelbart berøres af en administrativ afgørelse om finansiel korrektion i forbindelse med EU-finansiering.

Kursus afholdes:
22. oktober i Hvidovre
24. oktober i Vejle
Lignende afgørelser

EU-Domstolen
Sagen vedrører en præjudiciel anmodning fra en rumænsk appeldomstol (Curtea de Apel Cluj) om fortolkningen af EU-retten vedrørende...

EU-Domstolen
Kongeriget Spanien anlagde sag mod Europa-Kommissionen med påstand om annullation af Kommissionens beslutning om nedsættelse af st...

EU-Domstolen
Denne præjudicielle sag (C-406/14) vedrører fortolkningen af EU's udbudsregler, specifikt Direktiv 2004/18/EF, og reglerne for fin...