Search for a command to run...
Dato
4. juni 2025
Udsteder
Domstolen
Land
Polen
Dommer
Europa-Kommissionen, Polen, EU’s institutioner og organer, EU-medlemsstater
Dokument
Nøgleord
Denne præjudicielle sag (C-82/24) omhandler en tvist i Polen vedrørende opfyldelsen af en stor offentlig bygge- og anlægskontrakt om modernisering og udvidelse af et spildevandsrensningsanlæg, tildelt af Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji w m.st. Warszawie S.A. (den ordregivende myndighed) til et internationalt konsortium ledet af Veolia Water Technologies.
Sagen udspringer af en uenighed om garantien for installeret udstyr (rekuperatorer), efter at dette fejlede efter ibrugtagning. Den ordregivende myndighed påstod, at garantiperioden for de udskiftede dele skulle genstarte (løbe på ny) fra datoen for udskiftning, baseret på en kontroversiel analog anvendelse af den polske civile lovbogs artikel 581, stk. 1, som normalt regulerer garantier i forbindelse med salgsaftaler.
Konsortiet anfægtede denne analoge anvendelse. Deres argument var, at de økonomiske forpligtelser, især garantiens varighed, ikke var klart defineret i udbudsmaterialet eller selve kontrakten, men udsprang af en usikker retsfortolkning. Dette ansås for at være i strid med EU-rettens gennemsigtigheds- og ligebehandlingsprincipper, da det indirekte kunne påvirke fastsættelsen af deres oprindelige tilbudspris.
Selvom den indledende anmodning henviste til direktiv 2004/18/EF, bekræftede Domstolen, at kontrakten, der vedrørte vand- og spildevandsrensning, sandsynligvis faldt ind under direktiv 2004/17/EF (Forsyningsvirksomhedsdirektivet). Det centrale spørgsmål vedrørte fortolkningen af principperne i direktiv 2004/17/EF, artikel 10 (som er identisk med artikel 2 i direktiv 2004/18/EF), der omhandler ligebehandling og gennemsigtighed.
Domstolen fastslog, at ligebehandlingsprincippet og gennemsigtighedsforpligtelsen, som er fundamentale i EU's udbudsret, er til hinder for en national retslig fortolkning, der tillader analog anvendelse af lovbestemmelser om garantier i salgsaftaler på bygge- og anlægskontrakter, hvis disse bestemmelser ikke var udtrykkeligt præciseret i udbudsdokumenterne eller selve kontrakten.
Dette er kun tilladt, hvis:
Domstolen understregede, at betingelser vedrørende kontraktens opfyldelse, især varigheden af garantiforpligtelser og potentielle genstartsmekanismer, skal være klart defineret på forhånd og offentliggjort i udbudsdokumenterne, da de udgør en betydelig økonomisk risiko for entreprenøren og direkte påvirker tilbudsprisen.
Selvom den polske kontrakt henviste til en generel anvendelse mutatis mutandis af den civile lovbog, fandt Domstolen, at dette ikke var tilstrækkeligt, hvis den analoge anvendelse af den specifikke bestemmelse (om garantiens genstart ved udskiftning) var genstand for divergerende opfattelser i national retspraksis og retslitteratur. Dette undergraver gennemsigtigheden:
En rimeligt oplyst og normalt påpasselig tilbudsgiver skal således allerede i udbudsfasen være i stand til at identificere de begivenheder, der efter omstændighederne kan forlænge garantiperioden samt omfanget af de forpligtelser, som kan påhvile tilbudsgiveren i forbindelse med opfyldelsen af den pågældende kontrakt (præmis 41).
Dommen bekræfter og styrker rækkevidden af de grundlæggende principper i EU-udbudsretten, især i forhold til forudsigelighed af kontraktens væsentlige elementer:
Ligebehandlingsprincippet og Gennemsigtighedsforpligtelsen (Direktiv 2004/17/EF, artikel 10): Disse principper gælder ikke kun under selve udbudsproceduren, men skal også overholdes af den ordregivende myndighed i forbindelse med kontraktens opfyldelse for at sikre, at de oprindeligt aftalte konkurrencevilkår opretholdes (præmis 36).
Krav om Klarhed, Præcision og Udvetydighed: Gennemsigtighedsforpligtelsen indebærer, at alle betingelser for tildelingsproceduren skal formuleres klart, præcist og utvetydigt. Dette omfatter også væsentlige vilkår vedrørende kontraktens udførelse, såsom garantiforpligtelser, der påvirker tilbudsgivernes økonomiske beregninger.
Forudsigelighed og Retssikkerhed: Analog anvendelse af nationale lovbestemmelser, der ikke direkte vedrører den pågældende kontraktstype (f.eks. bygge- og anlægskontrakter), er kun forenelig med EU-retten, hvis den retlige fortolkning og praksis er så entydig, at en tilbudsgiver fra en anden medlemsstat rimeligt kunne have forudset de pålagte forpligtelser. Usikkerhed eller divergerende retspraksis i den nationale lovgivning undergraver denne forudsigelighed.
Beskyttelse mod Forskelsbehandling af Udenlandske Tilbudsgivere: Domstolen fremhæver, at uklare vilkår, især dem der afhænger af en kontroversiel national retsfortolkning, er særligt ufordelagtige for tilbudsgivere etableret i andre medlemsstater, hvilket potentielt kan udgøre indirekte forskelsbehandling (præmis 42).

Kursus afholdes:
8. oktober i Hvidovre
9. oktober i Aarhus
Kurset giver deltagerne en grundig indføring i EU's nye løngennemsigtighedsdirektiv og dets praktiske im...
Læs mereLignende afgørelser

EU-Domstolen
Sagen omhandler en anmodning om præjudiciel afgørelse fra Lietuvos Aukščiausiasis Teismas (Litauen) vedrørende fortolkningen af di...

EU-Domstolen
Sagen omhandler en tvist mellem SC Enterprise Focused Solutions SRL (EFS) og Spitalul Județean de Urgență Alba Iulia vedrørende af...

EU-Domstolen
Sagen omhandler en anmodning om præjudiciel afgørelse fra Tribunale amministrativo regionale per la Puglia vedrørende fortolkninge...