Search for a command to run...
Dato
4. september 2025
Hoved Emner
Fondsbeskatning
Eksterne links
Læs hele sagenUnder Emner
Fondsbeskatning, Genoptagelse, Erklæringsordning, Bundfradrag, Skattepligtig indkomst, Administrativ lettelse
Relaterede love
Sagen omhandler en fond, der anmodede om genoptagelse af sin skatteansættelse for indkomståret 2020. Fonden argumenterede for, at den skulle være fritaget for beskatning, da dens øvrige indkomst på 88.889 kr. ikke oversteg den beløbsgrænse på 100.000 kr., der er nævnt i reglen om den forenklede erklæringsordning i Fondsbeskatningsloven § 15, stk. 3, nr. 1.
Fonden, som var skattepligtig efter fondsbeskatningslovens regler, havde i 2020 en øvrig indkomst på 88.889 kr. og ingen erhvervsmæssig indkomst. Da indkomsten var under 100.000 kr., havde fonden valgt at indgive en erklæring i stedet for et oplysningsskema.
Fonden påstod, at valget af erklæringsordningen medførte fritagelse for beskatning, og at indkomsten derfor skulle beskattes med 0 kr.
Skattestyrelsen afviste anmodningen med henvisning til, at fondens bundfradrag ifølge Fondsbeskatningslovens § 3, stk. 2 er 25.000 kr., og at den øvrige indkomst over dette beløb er skattepligtig. Skattestyrelsen understregede, at reglen i § 15, stk. 3, alene er en administrativ lettelse og ikke en skattefritagelsesregel.
Landsskatteretten fastslog, at anmodningen om genoptagelse var rettidig, men at spørgsmålet om genoptagelse afhang af, om der var fremlagt oplysninger af retlig eller faktisk karakter, der kunne begrunde en ændring, jf. Skatteforvaltningsloven § 26, stk. 2. Retten konstaterede, at fonden korrekt opfyldte betingelserne for erklæringsordningen.
Retten henviste dog til forarbejderne til fondsbeskatningsloven, hvoraf det klart fremgik, at:
“Den foreslåede ordning medfører således ikke, at de nævnte foreninger og fonde m.v. fritages for betaling af skat. De skal fortsat betale skat af den skattepligtige indkomst. Erklæringsordningen medfører alene en forenklet selvangivelsesprocedure.”
Erklæringsordningen (DKK 100.000 grænsen) giver således kun en forenklet indberetningsprocedure, men ændrer ikke på den materielle skattepligt, hvor bundfradraget er DKK 25.000.
Landsskatteretten stadfæstede Skattestyrelsens afgørelse. Retten fastslog, at fondens skattepligt udelukkende blev reguleret af Fondsbeskatningsloven § 3, stk. 2, hvorefter fonden var skattepligtig af den del af indkomsten, der oversteg bundfradraget på 25.000 kr. Reglen om erklæringsordningen i medfører udelukkende en administrativ lettelse og ikke en fritagelse for beskatning.
Da fondens repræsentant alene anførte, at beskatning skulle bortfalde på grund af § 15, stk. 3, var der ikke fremlagt retlige eller faktiske oplysninger, som kunne begrunde en ændring af skatteansættelsen, hvorfor betingelserne for genoptagelse efter Skatteforvaltningsloven § 26, stk. 2 ikke var opfyldt.

Kursus afholdes:
1. oktober Hvidovre
6. oktober Vejle
8. december Aalborg
Lønmodtagerforhold - Indeholdelsespligt – Afstemnings...
Læs mereLignende afgørelser

Landsskatteretten
Sagen omhandler en klagers anmodning om genoptagelse af sin skatteansættelse for 2003, efter at hun forsøgte at omdanne to personl...

Landsskatteretten
Sagen omhandler SKATs afslag på en anmodning om genoptagelse af klagerens indkomstansættelse for indkomstårene 2008, 2009 og 2010....

Landsskatteretten
Sagen omhandlede en hovedanpartshavers anmodning om genoptagelse af skatteansættelserne for indkomstårene 2012 og 2013. Klageren h...