Search for a command to run...
Dato
3. februar 2025
Udsteder
Domstolen
Land
Frankrig
Dommer
Europa-Kommissionen, EU’s institutioner og organer
Dokument
Nøgleord
Kendelsen vedrører en anmodning fra Europa-Kommissionen (Kommissionen) om udsættelse af gennemførelsen af en dom afsagt af Den Europæiske Unions Ret (Retten), hvor Retten annullerede Kommissionens afgørelse om delvist afslag på aktindsigt i dokumenter vedrørende indkøb af covid-19-vacciner.
Fabien Courtois og andre parter havde oprindeligt anmodet om aktindsigt i de erklæringer om fravær af interessekonflikter, som medlemmerne af Kommissionens forhandlingsteam havde underskrevet. Kommissionen gav kun delvis aktindsigt i dokumenterne, idet identiteten på de underskrivende medlemmer blev udeladt med henvisning til beskyttelsen af privatlivets fred og den enkeltes integritet (artikel 4, stk. 1, litra b), i forordning nr. 1049/2001, jf. forordning 2018/1725 om databeskyttelse).
Retten (i sag T-761/21) annullerede Kommissionens afslag, idet den fandt, at de ansøgende parter havde godtgjort, at aktindsigt i identiteten var nødvendig for et specifikt formål i samfundets interesse, nemlig at efterprøve forhandlernes upartiskhed. Retten mente, at Kommissionen ikke havde foretaget en tilstrækkelig afvejning af de foreliggende interesser.
Kommissionen appellerede Rettens dom og anmodede i mellemtiden om, at dommens gennemførelse blev udsat, da øjeblikkelig offentliggørelse af de berørte personers identitet ville medføre alvorlig og uoprettelig skade.
Domstolens vicepræsident imødekom Kommissionens anmodning om foreløbige forholdsregler og anordnede udsættelse af gennemførelsen af punkt 2 i Rettens dom (T-761/21), for så vidt angår annullationen af afslaget på aktindsigt i forhandlernes identitet, indtil der er afsagt endelig dom i appelsagen (C-632/24 P).
Vicepræsidenten fastslog, at de tre kumulative betingelser for midlertidige forholdsregler var opfyldt:
Fumus boni juris (umiddelbart berettigede retlige grunde): Kommissionens anbringender om, at Retten havde begået retlige fejl ved fortolkningen og anvendelsen af proportionalitetsafvejningen i henhold til artikel 9, stk. 1, litra b), i forordning 2018/1725, blev anset for at have et rimeligt grundlag (pr. 79).
Uopsættelighed (alvorlig og uoprettelig skade): Gennemførelsen af Rettens dom ville pålægge Kommissionen at afsløre identiteten på medlemmerne af forhandlingsteamet. På grund af det sensitive emne (covid-19-vacciner) og risikoen for hurtig og bred spredning på internettet, ville offentliggørelse medføre et alvorligt og uopretteligt indgreb i de berørte personers privatliv (artikel 7 og 8 i chartret) (pr. 99-103). Denne skade ville være uoprettelig, selv hvis Domstolen senere ophævede Rettens dom.
Interesseafvejning: Vicepræsidenten foretog en afvejning mellem interessen i de berørte personers privatliv og den offentlige interesse i gennemsigtighed. Det blev fastslået, at den uoprettelige skade for de berørte personers privatliv (risiko for chikane og misbrug af data) vejede tungere end den umiddelbare interesse i gennemsigtighed (pr. 113-115). Udsættelsen hindrer ikke appelsagens fulde virkning, hvis appellen afvises.
Afgørelsen belyser krydsfeltet mellem offentlighedens ret til aktindsigt og beskyttelsen af personoplysninger, især i forbindelse med midlertidige forholdsregler i appelsager.
Forordning 1049/2001 og Forordning 2018/1725: Når aktindsigt søges i personoplysninger (som navne og erhvervsmæssig status), gælder bestemmelserne i databeskyttelsesforordningen (2018/1725) fuldt ud (pr. 59-61). Aktindsigt kan kun gives, hvis betingelserne i artikel 9, stk. 1, litra a) eller b), i forordning 2018/1725 er opfyldt.
Nødvendighed til specifikt formål i samfundets interesse: For at oplysninger kan videregives, skal modtageren godtgøre, at videregivelsen er nødvendig til et specifikt formål i samfundets interesse, og der skal foretages en afvejning af de registreredes legitime interesser.
Artikel 7 og 8 i EU’s Charter om grundlæggende rettigheder: Videregivelse af personoplysninger til tredjemand udgør et indgreb i retten til privatliv og beskyttelse af personoplysninger. Alvorligheden af dette indgreb skal vurderes, navnlig når oplysningerne gøres tilgængelige for et potentielt ubegrænset antal personer (pr. 64, 70). Risikoen for misbrug og den uoprettelige karakter af spredning på internettet skal indgå i proportionalitetsvurderingen (pr. 71, 102, 103).
Princippet om overordnet proportionalitet: Formålet om gennemsigtighed (åbenhed) tillægges ikke automatisk forrang for retten til beskyttelse af personoplysninger. Institutionen skal konkret vurdere, om offentliggørelse er proportional med det tilsigtede gennemsigtighedsformål, især når kontrollen med etikken primært påhviler de kompetente offentlige myndigheder (pr. 76, 77).

Kursus afholdes:
8. oktober i Hvidovre
9. oktober i Aarhus
Kurset giver deltagerne en grundig indføring i EU's nye løngennemsigtighedsdirektiv og dets praktiske im...
Læs mereLignende afgørelser

EU-Domstolen
Guido Strack anlagde sag mod Europa-Kommissionen vedrørende aktindsigt i forskellige dokumenter, herunder et register over afslag ...

EU-Domstolen
Europa-Kommissionen appellerede en dom fra Retten vedrørende aktindsigt i dokumenter i en fusionskontrolprocedure. Éditions Odile ...

EU-Domstolen
Sagen omhandler ClientEarth og Pesticide Action Network Europe (PAN Europe) mod Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA)....