Search for a command to run...
Dato
2. april 2025
Udsteder
Domstolen
Land
Cypern
Dommer
EU-medlemsstater, Cypern, Europa-Kommissionen, EU’s institutioner og organer
Dokument
Nøgleord
Sagen omhandler en anmodning om præjudiciel afgørelse fra Cypern vedrørende fortolkningen af asylproceduredirektivet (Direktiv 2013/32/EU) og retten til effektive retsmidler i henhold til EU-Charterets artikel 47.
B.F., en libanesisk statsborger, ansøgte om international beskyttelse i Cypern med henvisning til, at han tidligere var blevet udsat for tortur og mishandling af libanesiske myndigheder på grund af politisk aktivisme. Asylmyndigheden (første instans) afslog ansøgningen med den begrundelse, at B.F.s forklaringer var usammenhængende, modstridende og manglede troværdighed.
Den forelæggende ret, Dioikitiko Dikastirio Diethnous Prostasias (forvaltningsdomstol for international beskyttelse), bemærkede, at vurderingen af ansøgerens troværdighed i høj grad afhænger af en individuel vurdering, der tager højde for sårbarhed, herunder tegn på tidligere traumer. Retten fandt en lægeundersøgelse nødvendig for at vurdere B.F.s troværdighed, men var ifølge cypriotisk lov forhindret i selv at anordne denne undersøgelse. Retten kunne kun annullere asylmyndighedens afgørelse og sende sagen tilbage til ny administrativ behandling.
Hovedspørgsmålet for Domstolen var, om kravet om en »fuldstændig og ex-nunc-undersøgelse« i direktiv 2013/32, artikel 46, stk. 3, sammenholdt med retten til effektive retsmidler (artikel 47 i Charteret), påbød den nationale domstol i første instans at have beføjelse til selv at anordne en lægeundersøgelse, eller om det var tilstrækkeligt at annullere afgørelsen og hjemvise sagen til asylmyndigheden.
Domstolen fastslog, at artikel 46, stk. 3, i direktiv 2013/32, sammenholdt med EU-Charterets artikel 47 og TEU artikel 4, stk. 3 (loyalt samarbejde), skal fortolkes således, at den nationale ret i første instans skal have beføjelse til at anordne en lægeundersøgelse af ansøgeren, når det anses for nødvendigt for en fuldstændig og ajourført vurdering af ansøgningen om international beskyttelse.
Domstolen understregede, at kravet om en »fuldstændig og ex-nunc-undersøgelse« indebærer, at retsinstansen skal foretage en ajourført bedømmelse af samtlige faktiske og retlige omstændigheder. Dette skal ske uden behov for at sende sagen tilbage til den besluttende myndighed, hvilket ellers ville stride imod målet om en hurtig sagsbehandling (betragtning 18 i direktiv 2013/32).
»Hvis det ikke er muligt for den kompetente ret at indhente oplysninger om helbredstilstanden hos en ansøger om international beskyttelse med henblik på vurderingen af den pågældendes ansøgning om international beskyttelse, kan denne vurdering imidlertid ikke tage hensyn til samtlige de faktiske omstændigheder, der gør det muligt for den pågældende retsinstans at foretage en ajourført vurdering af den foreliggende sag.« (Præmis 33)
Domstolen fandt, at en national lovgivning, der begrænser den dømmende magts beføjelser til blot at annullere en administrativ afgørelse og hjemvise sagen, ikke opfylder kravene i artikel 46, stk. 3, da dette unødigt forsinker sagsbehandlingen og undergraver princippet om en udtømmende retslig behandling. Dette gælder, selvom den besluttende myndighed (asylmyndigheden) har beføjelsen til at træffe foranstaltninger i henhold til direktiv 2013/32, artikel 18 (lægeundersøgelse i administrativ fase).
| Handling | National lovgivning (Cypern) | EU-ret (Direktiv 2013/32, Art. 46(3)) | Konflikt og Domstolens krav |
|---|---|---|---|
| Anordne lægeundersøgelse | Kun asylmyndigheden | Domstolen skal have beføjelse til det | Ja, national lov for restriktiv |
| Undersøgelsens omfang | Ikke fuldstændig og ex-nunc | Fuldstændig og ajourført (ex-nunc) | Ja, manglende evne til at indhente beviser |
| Resultat af mangel på undersøgelse | Annullation og hjemvisning | Direkte afgørelse ved domstolen | Hjemvisning er for langsom og ineffektiv |
Den nationale ret skal enten fortolke national ret i overensstemmelse med EU-retten, eller, hvis dette er umuligt, undlade at anvende de nationale bestemmelser, der hindrer den fulde virkning af artikel 46, stk. 3, som har direkte virkning sammenholdt med artikel 47 i Charteret.
Afgørelsen styrker de processuelle rettigheder for asylansøgere og præciserer rækkevidden af domstolskontrollen i første instans, især i sager der vedrører sårbarhed og troværdighed.

Kursus afholdes:
10. nov. Hvidovre
12. nov. Vejle
13. nov. Aalborg
Lignende afgørelser

EU-Domstolen
Abdoulaye Amadou Tall anlagde sag mod Centre public d’action sociale de Huy (CPAS) vedrørende ophør af social bistand efter afslag...

EU-Domstolen
Sagen vedrører en præjudiciel anmodning fra Upravno sodišče (forvaltningsdomstolen) i Slovenien om, hvorvidt en national regel, de...

EU-Domstolen
Sagen omhandler tre asylansøgere (A, B og C) fra tredjelande, der søgte asyl i Nederlandene med begrundelse i frygt for forfølgels...